|
Uvod-
ENGLISH SUMMARY: Berane area- |
ŠTO VRIJEDI VIDJETI I POSJETITI: Klikom na logotip Booking.com direktno pronađi smještaj na području Beranskog kraja
|
STANOVNIŠTVO I NASELJA
Povijesni pregled
Gospodarska tranzicija. U tranzicijskim procesima nakon privatizacije tvornica 1990-ih i 2000-tih došlo je do potpunog uništavanja brojnih poduzeća. U Beranama su nekada radila brojna poduzeća, od kojih se izdvajaju: Fabrika celuloze i papira, Fabrika kože "Polimka", Ciglana, Fabrika "Gumig" i Obodov pogon na Rudešu. Ugašeni su i nekadašnje Šumsko preduzeće, AD "Izgradnja" i poduze "Agropolimlje”. Izvan funkcije je i “Rudnik mrkog uglja” (s jamom Petnjik). Od većih industrijskih poduzeća u kraju preostali su jedino tvornica naoružanja "Polieks" na Polici, te tvornica košulja "La vista" u Petnjici.
Po kraju
DOLINOM LIMA
Berane
Spomen - kuća vojvode Gavra Vukovića. U okviru beranskog Centra za kulturu od 2014. godine, kao posebna organizacijska jedinica, nalazi se Spomen - kuća vojvode Gavra Vukovića. Trenutno (2024. godine) ima status lokalnog kulturnog dobra, a namjera je da ga se kandidira za nacionalno kulturno dobro.
Vojvoda Gavro Vuković rođen je u Lijevoj Rijeci 1852. godine. Školovanje je započeo u manastiru Đurđevi stupovi, nastavio na Cetinju i Nici, studirao je i diplomirao pravo u 21. godini na Velikoj školi u Beogradu. Po završetku studija vratio se u Crnu Goru i radio značajne državne poslove. Bio je utemeljitelj i nekoliko desetljeća nositelj diplomacije Crne Gore. Kuću u Beranama gradio je između 1890. i 1900. godine. Koliko se zna, ovaj prvi crnogorski diplomat je koristio za te namjene kredit skopske Hipotekarne banke, na temelju čega se prije Drugog svjetskog rata u njoj i nalazila filijala te banke. Kuća je zidana kamenom i površine je 250 metara kvadratnih. U čast ovog prvog ministra vanjskih poslova u vladi kralja Nikole, od 2007. godine ustanovljena stalna manifestacija, "Ljetna škola za mlade diplomate vojvoda Gavro Vuković". Spomen-kuća vojvode Gavra Vukovića obnovljena je 2021. godine i, između ostalog, koristi se za održavanje brojnih značajnih manifestacija. IZVOR Darko Jovović: Spomen - kuća vojvode Gavra Vukovića postaje nacionalno kulturno dobro. DAN, 24.5.2024. |
Berane: Konzervirani ostaci drevnog grada Tumba
Datum objave: 27.10.2019. Postavio: Duh Crnih Brda . Дух Црних Брда Opis: Ostaci drevnog Tumba, grada kod Berana konzervirani su tokom druge faze arheoloških radova na lokalitetu koji će dogodine biti i turistički valorizovan. Kamene kule i bedemi sa vrijednim arheološkim predmetima veliko su kulturno - istorijsko blago Polimskog kraja. Pod zemljom milenijumima skrivani ostaci Tumba grada otkrivani su slojevito gotovo godinu i po. Tokom radova arheolozi Polimskog muzeja zatekli su nekoliko terenskih nivoa i bedeme koji su već konzervirani. Na obroncima Donje Ržanice kod Berana niklo je arhitektonsko nalazište sa najstarijim tragovima naseljavanja. Istraživači su na prostoru Tumbarica spojili kulu visoku 3 metra i bedeme ispod kojih je tokom radova pronadjeno preko 300 vrijednih predmeta. Konzervacija i restauracija radi se specijalnim materijalima kako bi se u potpunosti sačuvala i zaštitila autentičnost nalazišta za koje arheolozi kažu da će postati turistički atraktivno mjesto. Da bi Tumba grad bio pristupačan posjetiocima radiće se uredjenje i prilaza i lokaliteta. Prvobitna forma Tumba grada sa vrijednim ostacima tek treba da bude prezentovana na pravi način. Zato arheolozi i konzervatori nastavljaju radove i već dogodine očekuju turističku valorizaciju Tumbarica. Pažljivo se planiraju dalja zaštita, istraživanja i uredjenja nalazišta koje svjedoči o nekadašnjem životu na prostoru današnjih Berana i koja pored turističkih imaju i naučni značaj. Zato se IPA projekat "Od hrišćanskih antikviteta do bogatijeg turizma" koji zajedno sprovode eparhija budimljansko- nikšićka i Polimski muzej sa blizu 500 hiljada eura finansira iz evropskih fondova. Vanja Rakonjac, TVCG Berane Tumba grad arheološki lokalitet
Datum objave: 4.12.2021. Autor: Montenegro Adventure Opis. Berane, Tumba grad. Stari arheološki lokalitet. Berane iz vazduha 2015
Datum objave: 21.7.2015. Autor: Goran Scekic Opis. Film je vlasnistvo Turisticke Organizacije Berane. Razno iz Berana
Dimnjak. Bivši radnici nekadašnje Fabrike celuloze i papira zatražili su 2023. godine od nadležnih da pod posebnu zaštitu stave dimnjak u beranskoj Industijskoj zoni na Rudešu koji je visok preko 70 metara. Istakli su da se radi o opravdanoj inicijativi, jer taj dimnjak, koji je napravljen 1960-ih za potrebe Fabrike celuloze i papira, predstavlja simbol beranske poslijeratne privrede i industrijalizacije i dok je iz tog dimnjaka izlazio fabrički dim Berane, odnosno tadašnji Ivangrad, je bio treći grad u Crnoj Gori po ekonomskoj razvijenosti. IZVOR DAN, 2023. |
JASIKOVAC
Brdo Jasikovac i istoimeni gradski park i izletište, nalaze se unutar gradskog područja Berana, na desnoj obali rijeke Lim. Visoko je 737 metara i s njega se pruža odličan pogled na grad. Na brdu se nalazi Spomenik slobode, kažu jedan od najneobičnijih u Crnoj Gori.
Spomenik Slobode
Spomenik Slobode podignut je 1977. godine na mjestu gdje su beranske rodoljube strijeljali njemački okupatori u Drugom svjetskom ratu 17.7.1941. Autor je poznati arhitekt Bogdan Bogdanović, poznat po smjelim idejama i memorijalnoj arhitekturi. Impozantna geometrijska kupasta forma, koja podsjeća na oštar vrh metka ili fišek (fišek, trgovačka vreća u obliku stošca ili kupe; naboj, patrona, držač za metke, smotuljak za koštice, sladolet, kestene), visoka je 18 metara i predstavlja simbol borbe za oslobođenje. Spomenik je okružen s 40 granitnih blokova na kojima je, s preko 10.000 slova, ispisana povijest Polimlja. Ornamentika spomenika odražava najprefinjenije elemente, crnogorske nošnje i oružja, i simbolizira plamen i vjetar koji su proteklih stoljeća harali Vasojevićima. Pojedini izvori se razlikuju u tumačenju specifičnog simboličkog značenja oblika ovog spomenika. Dok neki izvori kažu da bi on mogao simbolizirati oštar vrh metka, tvrdeći da je takav simbolizam dizajniran da predstavlja stalnu borbu ove regije za oslobođenje od tlačitelja i osvajača, postoje i drugačija mišljenja. Sam autor spomenika Bogdanović problematizirao je u ranijim situacijama kada su kritičari i kolege umjetnici pokušavali njegove spomenike protumačiti kao ratno oružje. Primjerice, Bogdanovića je navodno razljutio nadimak 'Snajperist' kojim se obično naziva njegov spomenik na Popini u Srbiji. Međutim, kako je Bogdanović bio vrlo tajnovit o simboličkim značenjima iza svojih djela, točna namjeravana simbolika nije jasno poznata. Ipak, u svjetlu ozbiljnosti pogubljenja koja su se ovdje dogodila, simbolički učinak kojim bi metak komunicirao svakako bi bio snažna poruka. Neki izvori tvrde da je Bogdanović imao neobavezan i ambivalentan odnos prema simboličkom značenju ili funkciji stošca, nadajući se, možda, da će ga svaki promatrač spomenika protumačiti na svoj osobni način. Vjerojatnija simbolička referenca Bogdanovićevog spomenika mogla bi biti stožasti krov tradicionalnih čobanskih koliba - katuna (npr. savardak) koji se mogu pronaći diljem Dinarskih planina Crne Gore. Još jedan spomenik u obližnjem gradu Kolašinu, koji je samo dvije godine ranije napravio slovenski arhitekt Marko Mušič, također otvoreno simbolički upućuje na različite stilove krovova tradicionalnih crnogorskih koliba i kuća, a formu stožca ima i hotel "Lokve" istočno od Berana, kod tunela Turjak i skijaškog centra "Lokve" - izgrađen kasnije, 1980. godine. Tijekom 2015. spomen–kompleks je restauriran i konzerviran. Stručnjaci Polimskog muzeja su očistili sve dijelove spomenika – kupasti dio, četrdeset stećaka, hodne staze, amfiteatar. Poslije čišćenja sve kamene površine su adekvatnim mjerama zaštićene od daljeg propadanja i vraćen mu je prvobitni sjaj. Poslije punog desetljeća od kada je prvi put pokrenuta inicijativa (2013.), proglašen je kulturnim dobrom od nacionalnog značaja, rješenjem Uprave za zaštitu kulturnih dobara Crne Gore od prosinca/decembra 2023. godine. IZVOR Berane PROČITAJ VIŠE Spomenik Database Spomenik poginulim borcima
Na brdu Jasikovcu nalazi se i spomenik borcima talijanske partizanske brigade Garibaldi. Taj spomenik tridesetpetorici crnogorskih partizana i dvadesetorici pripadnika talijanske partizanske brigade Garibaldi podsjeća na njihovo stradanje u jednom danu, u bitci u mjestu Krake, kod sela Vrbica, na području sadašnje općine Petnjice. Iz onoga što je zapisano na velikoj mramornoj gromadi, vidi se da su ovdje 1946. godine preneseni i na jedno mjesto pohranjeni posmrtni ostaci stradalih partizana. Na prednjoj strani spomenika zapisano je: U spomen boraca IV proleterske crnogorske udarne brigade i partizanske brigade Garibaldi palih od domaćih izdajnika u borbi 23. januara 1944. godine u Vrbici i Tucanju. 1946. godine su prenešeni i ovdje sahranjeni 35 1. i 4. bataljona IV crnogorske proleterske udarne brigade i 20 boraca italijanske partizanske brigade Garibaldi. Ispod ovog teksta potpisan je Savez boraca NOR-a Ivangrad. Na vrhu mramornog spomenika najprije je stajala petokraka, ali je ona kasnije zamijenjena, i postavljen orao. Sa strane su uklesana imena, kako stradalih Garibaldinaca, tako i crnogorskih partizana. Talijanska partizanska brigada Garibaldi formirana je 1943. godine u Pljevljima (gdje se nalazi glavno spomen obilježje talijanskim partizanima). Brigadu su sačinjavali talijanski borci koji su se pridružili crnogorskim partizanima. Ova talijanska partizanska brigada ime je dobila po Giuseppeu Garibaldiju, revolucionaru i borcu za ujedinjene Italije u 19. stoljeću, koji je kasnije nadahnjivao i mnoge generacije, pa i one koje u vrijeme Drugog svjetskog rata nisu priznavale fašističku politiku službene Italije i Musolinija. Talijanske delegacije, posebno u ranijim godinama, često su dolazile u Berane i redovito polagale cvijeće na ovo spomen obilježje. Uz brdo Jasikovac nalaze se Staro i Novo muslimansko groblje. Berane - Bogaje
Kod brda Jasikovac početak je pješačko-trkačke-planinarske staze Berane - Bogaje (Rožaje). Staza je duga 27,4 km. Općenito, smatra se teškom rutom za koju je potrebno prosječno 9 h. Ova ruta je izvrsna za planinarenje. POGLEDAJ RUTU |
Spomen-kompleks Jasikovac i parkovna površina čine jedinstvenu cjelinu s popločanim stepeništem, hodnim stazama i nadsvedenim prolazima koji vode ka centralnom dijelu spomenika, koncipiranom kao amfiteatar. Mjesto na kojem se nalazi pruža najbolji pogled na cijeli grad. Kao odličan prostor za izvođenje predstava i durgih manifestacija na otvorenom, zbog specifičnog ambijenta i odličnog audio-vizuelnog doživljaja, ovdje se već održavao niz glazbenih i kulturnih manifestacija, primjerice u okviru manifestacije Beransko kulturno ljeto. Jasikovac-Berane 2020 4K
Datum objave: 1.3.2020. Objavio: montenegrovision365 Opis. Spomenik Slobode na Jasikovcu podignut 1972. godine, okružen je sa 40 granitnih blokova. Na njima je, sa preko 10.000 slova ispisana istorija Polimlja. A istorija Berana počinje upravo ovdje. Na brdu Jasikovac. Tu su posle boja na Rudešu 1862. godine Turci podigli svoje vojno utvrđenje i tek povremeno prelazili na lijevu obalu Lima da umire buntovno stanovništvo. Spomenik na Jasikovcu je jedan od simbola ovog grada, simbol borbe za oslobođenje koja se u ovom kraju vodila tokom Balkanskih, Prvog i Drugog svjetskog rata. Autor ovog spomenika je poznati arhitetkta i nekadašnji gradonačelnik Beograda, Bogdan Bogdanović. Na samo kilometar od centra grada, park na Jasikovcu postao je omiljeno izletište sugrađana, i mjesto sa kog se pruža najbolji pogled na čitav grad. To je mjesto gdje dolaze ljudi da šetaju, odmaraju, ali i da treniraju. Priča o najljepšem mjestu u gradu nedavno je postala još bolja kada su sugrađani odlučili da očiste cijeli Jasikovac. |
Hareme
Na desnoj obali Lima, u zapadnom podnožju brda Jasikovac smjestilo se beransko naselje Hareme. Ovdje sve do bitke na Rudešu (1862.) nije postojala nijedna kuća. Rudeš se nalazi u sjeverozapadnom podnožju Jasikovca. Nakon te bitke, na brdu Jasikovcu gradi se vojno utvrđenje za potrebe turske vojske, a u podnožju brda turski oficiri grade svoje kuće i hareme. Tako je nastalo prvo urbanizirano i plansko naselje na ovom području, koje je ime dobilo baš po tome što su ovdje živjele žene turskih oficira. Turci su iz nove utvrde tek povremeno prelazili na lijevu obalu Lima kako bi smirivali buntovno stanovništvo.
Rizvan-begova kula
U Haremima je svoju kulu imao i čuveni Rizvan-beg, turski arhitekt školovan u Parizu, koji je projektirao najznačajnije objekte u Beranama: vojno utvrđenje na Jasikovcu, Hareme, glavnu gradsku čaršiju, kasarnu, džamiju, šedrvan i gradsku česmu.
Legenda o Albi
Za Rizvan-bega i njegovu lijepu ženu Albu vezana je jedna od najstarijih beranskih legendi. Kao arhitekt Rizvan-beg je često putovao i dugo izbivao iz kuće. Samujući, njegova mlada žena Alba zaljubila se u slugu. Kada više nisu mogli kriti svoju ljubav, započeli su zajednički život. Te vijesti brzo su došle i do Rizvan–bega koji se vratio u Hareme i odmah pogubio slugu. Ne htjevši ga čekati u kući, Alba je otišla do Lima gdje se s visoke stijene bacila u duboki vir. To mjesto, na kome je kasnije sagrađen hotel "Berane" i danas se po njoj zove Albin vir. Nakon toga događaja Rizvan-beg se više nikada nije vratio u Berane.
Rizvan-begova kula
U Haremima je svoju kulu imao i čuveni Rizvan-beg, turski arhitekt školovan u Parizu, koji je projektirao najznačajnije objekte u Beranama: vojno utvrđenje na Jasikovcu, Hareme, glavnu gradsku čaršiju, kasarnu, džamiju, šedrvan i gradsku česmu.
Legenda o Albi
Za Rizvan-bega i njegovu lijepu ženu Albu vezana je jedna od najstarijih beranskih legendi. Kao arhitekt Rizvan-beg je često putovao i dugo izbivao iz kuće. Samujući, njegova mlada žena Alba zaljubila se u slugu. Kada više nisu mogli kriti svoju ljubav, započeli su zajednički život. Te vijesti brzo su došle i do Rizvan–bega koji se vratio u Hareme i odmah pogubio slugu. Ne htjevši ga čekati u kući, Alba je otišla do Lima gdje se s visoke stijene bacila u duboki vir. To mjesto, na kome je kasnije sagrađen hotel "Berane" i danas se po njoj zove Albin vir. Nakon toga događaja Rizvan-beg se više nikada nije vratio u Berane.
Hotel Berane
Hotel "Berane" nalazi se na kamenoj uzvisini na istočnoj obali rijeke Lim nedaleko od centra Berana. Dovršen 1964. godine, ovaj kompleks jedna je od najranijih građevina izgrađenih u modernističkom arhitektonskom stilu u regiji, čime je postao lokalni simbol tijekom jugoslavenske ere. No, nakon raspada Jugoslavije, hotel je 1990-tih privatiziran, a zatim i zatvoren. Tijekom sljedeća dva desetljeća bila je prazna, pretrpjela je ekstremno zanemarivanje i zapaljena od strane vandala u tri odvojena navrata. Međutim, projekat je započeo 2015. godine kako bi se obnovila ova povijesna znamenitost, a potom je ponovo otvoren kao hotel 2017. godine. |
Beranselo
Beran Selo je prigradsko naselje Berana. Prema popisu iz 2011. imalo je 1832 stanovnika (prema popisu iz 1991. bilo je 1286 stanovnika). Neki povjesničari smatraju kako je naselje Beranselo nastalo još u 14. stoljeću, te da je od toga kasnije i gradsko naselje dobilo ime Berane.
Na području Beransela, nalazi se manastir Đurđevi stupovi (Crna Gora), koji je sjedište Eparhije Budimljansko-nikšićke, Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori. U naselju se nalazi Beran — krš, nekadašnje arheološko nalazište, a sada izletište Beranaca, s kojeg se pruža pogled na panoramu Berana. U Beranselu se nalazi i područje bivše sanitarne divlje deponije na Vasovim vodama, na prostoru koji obiluje brojnim vodoizvorištima. |
Budimlja
Manastir Šudikova (Šudikovo)
Manastir Šudikova je manastir Eparhije budimljansko nikšićke, Srpske pravoslavne crkve, nalazi se na desnoj obali Lima, na početku Tifranske klisure kod Berana. Manastir je posvećen Vavedenju Presvete Bogorodice.
Manastir se prvi put spominje u 16. st., ali se ne zna kada je točno manastir osnovan. Stari zapisi spominju igumane Vasilija, Grigorija i Teodora. U manastiru Šudikova nastalo je nekoliko vrednijih pisanih spomenika. Svetootački zbornik je jedan od najstarijih i danas se nalazi u manastiru Svete Trojice u Pljevljima. Mitropolit budimljanski Gerasim napisao je 1573. godine poznati Minej koji se danas čuva u Narodnoj biblioteci u Beogradu. Jeromonah Danilo napisao je 1592. godine Psaltir koji se danas nalazi u Beču. Đakon Mihailo je 1600. godine pisao Molebnik koji se nalazi i čuva u biblioteci grofa Uvarova u Moskvi. Tijekom 16. i 17, stoljeća manastir je bio važan kulturno prosvjetiteljski centar, gdje je radila plodna prepisivačka radionica (fresko-ikonopisačku školu) iz koje je sačuvano više rukopisa. Pored umožavanja knjiga u Šudikovu su obrazovanje sticali svećenici i slikari. Poznato je da je obližnja Budimljanka mitropolija izdržavala slikarsku školu u Šudikovu. Izdanak te škole jedan je od najpoznatijih regionalnih slikara sa kraja 16. i početka 17. st., zograf pop Strahinja Budimnjanin. U burnim povijesnim zbivanjima, kada su se Vasojevići udružili s Austrijom u borbi protiv Turaka, manastir je stradao. U znak odmazde Turci su ga 1738. godine do temelja razrušili, nakon čega nije bio obnovljen. Prva arheološka istraživanja počinju 1923. godine, a Polimski muzej u Beranama je započeo detaljnija sondažna ispitivanja, listopada/oktobra 2002. godine. Po skromnim ostacima moglo se zaključiti da je manastirska crkva Vavedenja Bogorodice bila jednobrodna gradjevina s polukružnom apsidom i dozidanom, nešto širom pripratom. U istočnom dijelu ostaci crkve bili su sačuvani u nešto višem obujmu. Građevni materijal je pritesan (tesani) kamen. Bio je sačuvan "in situ" prag između priprate i naosa. Sa sjeverne strane crkve bili su vidljivi temelji dvije zgrade manastirskih kanaka. Manastir se počeo obnavljati 2005. godine donacijama ktitora-obnovitenja Mila Đuraškovića. Novi ikonostas i ikone na polijeleju ikonopisao je Vojislav Luković iz Beograda, 2007. godine. PROČITAJ VIŠE Manastir Šudikova. Wikipedija (sr) DAVIDOVIĆ, Milena: Prilog I. Knjižnica manastira Šudikove. U: Danica Popović, Marko Popović: Manastir Šudikova u Budimlji. Beograd, Berane 2020. (PDF) GRUPA AUTORA: Manastir Šudikova. Opština Berane. Stanje nepokretnog kulturnog dobra Crne Gore. Stanje na dan 11. jun 2004. 2004. (PDF) PARIJEZ, Majna: Djelatnost zografa popa Strahinje iz Budimlja potkraj 16. i na početku 17. stoljeća. Disertacija. Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet. Zagreb, 2022. (PDF)
|
Cudotvorno Sudikovsko vrelo
Autor. dexter dab Datum objave: 3.5.2020. Opis. Ovo je kratkometrazni film koji sam uradio sa mojim prijateljem iz Berana, Milijom Pajkovicem. |
TIVRAN (brdo)
KALUDRA
J.D.: Ne daju da se dira "sveta voda". DAN, 10.4.2021. (Mještani Kaludre od državnih organa zahtijevaju trajnu zaštitu Kaludarske rijeke)
POLICA
Polica kod Berana
Autor: prof. Dušan Vuletić Izvor: Montenegrina.net Polica, ime, položaj i pomen u prošlosti Polica je naziv za skupinu sela sjeveroistočno od Budimlje, smještenih kao na velkoj polici, ispruženoj od džinovskog brda Tivrana na zapadu, pa do ogranaka planina Bukovika i Turjaka na istoku. Tu spada sest sela. Odmah ispod Tivrana je Dragosava. Selo Maste je ispod Dragosave, bliže putu koji sredinom Police prolazi od Berana ka Rožajama preko Gornjega Bihora. Babino je sjevernije i granici se sa selom Lješnicom, koje ne pripada Polici. Goražde zauzima centralni dio Police, s jedne i druge strane pomenutog puta. Istocno od Goražda je Zagrađe, koje se pruža do Gologa brda. Preko Gologa brda je krajnje poličko selo Tmušiće (Tmušići). Toponimi Polica i Goražde pominju se jos u vrijeme postojanja države Zete, Gavro Skrivanić u svojoj knjizi o srednjovjekovnim toponimima u Zeti objavio je i mapu Zete i na njoj su sjeverno od Skadra upisani toponimi Polica i Goražde. Takodje i dr. Pavle Mijović, u svojoj knjizi "Imena i nazivi iz vremena Zete", ukazuje na ova dva toponima. Drugi neki polički toponimi, pored Police i Gorazda, spominju se u vrlo dragocjenoj knjizi "Sudikovski pomenik", koji potiče iz sedamnaestog vijeka ili nesto malo ranije. knjiga je spaljena prilikom bombardovanja Narodne biblioteke u Beogradu od strane Njemaca 6. aprila 1941. godine, ali je, srećom, ostao jedan veći izvod sa dosta toponima sa teritorije Gornjega Polimlja, pa i s Police. Danasnje poličko selo Dragosava naziva se, na primjer: Dragav Selo, Dragobilj i Dragosav Selo. Brdo Dub izmedju Goražda i Vrbice zove se i danas onako kako je u Pomeniku zapisano - Dub. Zagradje isto tako. Lješnica je upisana kao Lešnica, a Maste kao Macte. Zaseok Jodole upisan je kao Ohodole, a Babino kao Pabino, itd. Kao što će se vidjeti iz dalje izlaganja veliki broj toponima isti je, ili sa malim razlikama u srednjem vijeku i sada. To se osobito vidi iz Svetostefanske povelje, kojom se, na primjer, selo Goražde dariva manastiru Banjska. Polica je u vrijeme Nemanjića bila naseljena srpskim življem, koji se kasnije u cjelini odselio put Srbije i preko Save i Dunava. Iseljavanje je počelo poslije ubijstva budimskog mitropolita Pajsija od strane Turaka 1648. godine, a masovno dokrajčeno prilikom seobe 1690. godine, pod vodjstvom patrijarha Arsenija Čarnojevića i 1738., godine, pod vodjstvom patrijarha Arsenija IV Sakabende. Polica je jedna veća moforloska cijelina, koja se na sjeveroistoku odvaja od Bihora manjim krečnjackim uzvišenjima i grebenima. Ime je dobila zbog položaja u odnosu na beransku kotlinu i dolinu rijeke Lješnice i sela Lješnice sa istim nazivom. Ona ima oblik zaravljene površi, izmedju čijih su manjih ili većih uzvišenja otvori kako prema beranskoj kotlini tako i prema Gornjem Bihoru. Beranska kotlina je niža od Police prosječno oko 120 metara. Polica je prostrana oko 33 km2. Pruža se u pravcu istok-jugozapad oko 7 kilometara, a u pravcu jug-sjever oko 5 kilometara. Po katastarskim podacima Beranske opštine Polica, sa planinom, obuhvata 6117 hektara, 78 ari i 64 m2. Visina dna Police kreće se od 780-920 metara. Ona je veoma valovita nalik Šumadiji, a njen reljef karakterišu uobljeni brežuljci i blage padine, izmedju kojih se granaju dolinice različitih pravaca. Za razliku od drugih vasojevićkih sela ona više liči na neke predjele Šumadije. Dno Police pokriveno je jezerskim sedimentima. Bušotine koje su poslije Drugog svjetskog rata vršene radi istraživanja uglja pokazuju njihovo rasprostiranje i sastav. Stanovnici Police poslije dolaska Turaka
Od Kosovske bitke do osvajanja Bihorske i Budimske župe od strane Turaka prošlo je skoro 70 godina. Poznata je činjenica da su Turci nove teritorije osvajali planski i postepeno. Nijesu žurili naprijed dok dobro ne učvrste vlast na dijelu već osvojene teritorije. Bihor grad i krajeve oko njega, pa i Policu, konačno je osvojio osvajač Novog Pazara Isak Ihsahović 1455. godine. Da li su se dijelovi Srba sa Kosova u medjuvremenu selili u Gornje Polimlje nema sigurnih podataka, a nije isključeno da su neke porodice otuda bježale i medju stare Rašane na Polici. Polica je uoči dolaska Turaka na Balkan pripadala državi kneza Lazara, a poslije Kosovske bitke neko vrijeme Lazarevom zetu Vuku Brankoviću, pa zatim Stevanu Lazareviću i najzad Djurdju Brankoviću, od 1427. do 1455. godine, kad potpada pod Turke. S obzirom da u blizini Police nije bilo varoši, sem pomenutih trgova Bihor i Budimlje, kao administrativni centri, to je u početku turska vlast bila dosta labava. Za Turke je najvažnije bilo da još u početku odrede i utvrde obaveze poreskog, davanja, smatrajući da će se ostali vidovi potčinjavanja raje postepeno učvrsćivati. Jedini podaci o starom srpskom stanovništvu na Polici za vrijeme Turaka, prije seobe iz ovih krajeva, nalaze se u turskim defterima i po opisima stanovništva, koji su vodjeni veoma temeljito. Iz njih se vidi sastav stanovništva poličkih sela, poreske obaveze prema turskim vlastima, situacija u pogledu primanja islama i mnogo šta drugo. Prema popisu, na primjer, iz 1485. godine, tridesetak godina po turskom osvajanju ovih krajeva, Budimlja je, odnosno Budimska nahija, zajedno sa trgom, obuhvatila tada ukupno 858 srpskih kuća. Na samom trgu bile su svega četiri muslimanske kuće. Sva polička sela, kojih je tada bilo pet, posto Tmušiće jos nije bilo postalo selo, pripadala su Budimskoj nahiji. U popisu se kaže da je samo na Polici, tj. u svih njegovih 5 sela, bilo ukupno 187 srpskih kuća. (dr. M. Dašić, Vasojevići od pomena do 1860. godine). Krajem 15. vijeka u pojedinim selima Budimljanske nahije, sa područja Bihora, regrutovani su vojnici i jamaci (pomoćnici vojnika). Oni su bili oslobodjeni svih državnih feudalnih poreza. Po pomenutom dokumentu (C. Pulahu) selo Goražde dalo je jednog vojnika i sedam jamaka. To su bili prvi koraci uvrštavanja ondašnjih Srba ovoga kraja u tursku vojsku, pa i prvi koraci voljnog ili nevoljnog islamiziranja. Pogibija Mitropolita Pajsija 1648. godine i pocetak odseljavanja Sredinom 17. vijeka, kada ratuju Turci i Venecija u takozvanom Kandijskom ratu, 1645-1669. godine, budimski mitropolit Pajsije Kolašinović, u dogovoru sa Patrijarhom, stupa u pregovore sa papskim poslanicima radi organizovanja zajedničke borbe protiv Turaka. Medjutim, njegova akcija bila je otkrivena i on ubijen 1648. godine. Tada je narod budimskog kraja neposredno progonjen, a najviše su stradali oni koji su bili najbliži Djurdjevim stupovima i Sudikovi, kao što je slučaj sa stanovnicima Police. Od ove godine počinje odseljavanje dotadašnjeg srpskog stanovništva i postepeno, jedva zapaženo doseljavanje pojednih crnogorskih porodica. Svakako, novodoseljeni su zatekli najveću masu starosjedilaca, pomiješala se sa njima i od njih primili i prihvatili stare nazive sela, zaseoka, planina i drugih toponima. Drugi, veliki talas odseljavanja starog srpskog stanovništva sa Police i okolnih sela bio je 1690. godine, za vrijeme Prve seobe Srba pod vodjstvom Arsenija IV Sakabende, kada je razrušena crkva Sudikova. Pretpostavlja se da je do tada doseljeno tek nekoliko porodica porijeklom iz raznih krajeva Crne Gore. Masovnije doseljavanje novog stanovništva na Policu dešava se tek početkom osamdesetih godina 18. vijeka, tj. poslije pobjede Gornjovasojevića nad Malisorima, oko 1750. godine ili nesto ranije, u bici na Krčevu iznad Petnjika. Od starih Srba na Polici nije ostao niko, skoro nijedna porodica. Na Polici je u selu Goraždu, do kraja 18. vijeka ili do početka 19. vijeka, ostala je samo jos starosjedalačka porodica Pejčinović. Pisac ove hronike zatekao je na Glavici Djukića, nedaleko od goraskog groblja pod borom, kraj ostataka nekadašnje crkvice, gdje se sada, 1989. godine gradi nova, jedan grob sa skromnim spomenikom od miluta na kome je bilo ime nekog Pejčinovića. Pejčinovića sada ima kod manastira Sopoćana, na izvoru rijeke Raške. Vjerovatno da su to policki Pejčinovići. Oni se nijesu tako daleko odselili, kao što je bio slučaj sa ranijim masovnim odseljavanjima ka Srbiji, Vojvodini i dalje. U popisu stanovništva Sjeničke kaže iz 1912. godine pominju se Pejčinovići u selu Kokošići (Kokošiće). Kada se govori o doseljavanju prvih crnogorskih porodica na Policu ima osnova pretpostavka da se neko doselio i prije Druge seobe 1738. godine, pa kad su se stari Srbi pokrenuli u seobu oni se sklonili u planinu ili u staru postojbinu, a onda se vratili. No, o tome se nema sigurnih podataka. Na osnovu mišljenja veoma poznatog srpskog spisatelja, etiologa i istoricara, Milana Miličevića, na primjer, može se pretpostaviti da su polički Sćekići na Babinu jedna od tih porodica, koje su priješle iz Pipera u Gornja Sela, a onda na Policu jos prije ustanka i velikih seoba Srba 1690. i 1738. godine. To je on zabilježio pišući o vasojevićkom proroku Starcu Stanu Sćekiću. Novo stanovništvo Police Poslije Druge seobe Srba, u prvoj polovini 18. vijeka, u prvoj polovini 18. vijeka, Polica je, kao i drugi okolni krajevi, pustjela, kao sto je ranije rečeno. Spaljivanje manastira Sudikove 1738. godine i bjekstvo kaludjera i iz Djurdjevih stupova značilo je vrhunac turskih zuluma i tiranije u onim krajevima. Sigurno je prošlo dosta vremena dok su se novi stanovnici usudili da se dosele i nastane na opustjelim, zaraslim ognjištima Police i njene okoline. Da li su preci nekih crnogorskih porodica, koje su se u drugoj polovini osamnaestog i početkom devetnaestog vijeka doseljivale u opustjele krajeve oko Lima, u davnoj prošlosti živjeli bas u tim krajevima, pa iz različitih razloga imigrirali u Crnu Goru, nije sigurno utvrdjeno, ali moguće je da je bilo i takvih slučajeva, pa ih, zbog sačuvane tradicije, povukla želja da se, u novoj povoljnijoj situaciji, vrate starom zavičaju. Što se Police tiče neosporna je činjenica da su svi preci današnjih njenih stanovnika novodoseljeni, ko ranije ko kasnije i da danas nema nijedne porodice koja je ostala od starih Srba. |
Polica kod Berana
PODACI O KNJIZI autor: prof Dušan Vuletić jezik; srpski / pismo: ćirilica / biblioteka Hronika sela - knj. 98. / izdavač Ministarstvo poljoprivrede Srbije Beograd / godina 1998. / opis tvrd povez, ilustr korice, 719 strana, ilustr, 24 cm |
Goražde (kod Berana)
Skakavac
Vodopad Skakavac
KOORDINATE 42.9059, 19.8709 U šumi, istočno od sela Skakavac, koje se smjestilo iznad desne obale rijeke Lim uz cestu Berane-Bijelo Polje (7 km od Berana), nalazi se istoimeni vodopad. Vodopad nastaje od bistre vode koja dopire iz obližnjih pećina i koja se dalje niz sedrene stijene (siga, bigar) slijeva prema selu i utječe u Lim. Vodopad Skakavac je udaljen oko kilometar od magistralne ceste Berane - Bijelo Polje. Iznad vodopada nalaze se tri pećine, koje obiluju hodnicima i špiljskim ukrasima. Gradina (Bihor-grad)
KOORDINATE 42.9247, 19.8632 Iznad sela Bioča (desetak kilometara sjeverno od Berana), koje se smjestilo na ušću rijeke Lješnice u Lim, uzdiže se brdo Gradina (1056 m n.v.) na kome se nalaze ostaci starog utvrđenja poznatog kao Bihor-grad. Južni dio naselja Bioča pripada naselju Skakavac u općini Berane, dok onaj sjeverno od Lješnice pripada Bijelom Polju. Oko 1 km zračne linije istočno od Gradine je područje općine Petnjica. U jugoistočnom podnođju brda Gradina nalazi se naselje Podgrađe (općina Berane).
Iz naselja Bioč na desnoj obali Lima vodi šumska makadamska cesta prema vrhu brda (u lošem stanju 2022. godine). Ne zna se puno o nastanku Bihor-grada, koji je još uvijek nedovoljno istražen (stanje 2022.). Na Gradini je sačuvan toponim Crkvina, što ukazuje na dugu tradiciju tamošnje naseobine. Bihor-grad se prvi puta spominje 1450. godine u dokumentu Dubrovačkog arhiva. Zapisi govore da je pod osmansku vlast pao 1455. godine i pod Turcima je sve do oslobodilačkog Balkanskog rata 1912. godine. Godine 2009. godine određena istraživanja obavljali su stručnjaci iz Polimskog muzeja, no od tada grad ostao nevaloriziran i zapušten. Na vrhu brda je zaravnjeni plato čijim obodom je podignut masivni bedem, u čijem se središtu mogu vidjeti ostaci bunara. Neki tvrde da je zbog položaja grada na visini opskrba vodom predstavljala problem, te da je voda do ovog bunara provedena iz planine Bjelasice, kanalom ispod Lima. Prema drugoj verziji, radi se o bistijerni u kojoj se prikupljala kišnica. IZVOR Darko Jovović: Bihor-grad i dalje daleko od očiju javnosti; mještani traže istraživanje starog utvrđenja na brdu Gradina. DAN, 6.12.2022. |
U selu Skakavac žive bratstva: Tmušić, Tijanić, Šćekić, Boričić, Vojinović i Raičević.
|
Zagorje (kod Berana)
Selo Zagorje udaljeno je oko 7 km od Berana. Smješteno je u pitomoj kotlini između brda Bukovac i Osoja. U središtu sela se nalazi crkva Svetog Jovana Vladimira (2023. su posvećena zvona na ovoj crkvi u izgradnji - zvono je doniralo bratstvo Lutovac).
Petnjik
Petnjik je naselje u općini Berane. U njemu uglavnom žive stanovnici s prezimenima Barjaktarović i Babović, dok ima stanovnika sa prezimenima: Nedović, Anđić, Marinković itd. Centar sela udaljen je od Berana oko 4,5 km.
Kod sela se nalazi beranski rudnik mrkog ugljena (uglja). Rudnik je prije privatizacije od strane grčke kompanije Balkan Energy bio u vlasništvu države. Nakon desetgodišnjeg zastoja u radu preuzelo ga je poduzeće Metalfer iz Sremske Mitrovice. Tada je, nakon desetogodišnjeg zastoja, u rudniku pokrenuta proizvodnja. Rudnik je poslije toga upošljavao i do 150 radnika koji su radili u tri smjene. Proizvodnja je prekinuta otprilike u vrijeme korona krize, kada su radnici upućeni na zavod za zapošljavanje. Kao glavni razlog za obustavu proizvodnje navedeno je to što gubitke rudnika u Beranama godinama pokriva vlasnik iz Srbije. Tada je izvješteno da vlasnik to više ne može raditi i da rudniku prijeti uvođenje stečaja. Nakon toga u rudniku je ostalo raditi samo petnaestak radnika na održavanju pogona i imovine. Zbog višemjesečnog kvara na staroj trafostanici 11.11.2022. rudnik je ostao bez struje, zbog čega su podzemne vode ugrozile jamu "Petnjik". IZVOR DAN, 9.7.2023. |
|
Lukin Fir
Zaselak Lukin Fir pripada mjesnoj zajednici Trešnjevo.
Žičani viseći most. Viseći pješački žičani most, preko rijeke Lim, spaja Lukin Fir s magistralnom cestom Berane – Andrijevica. Most je podignut 1972. godine. Poplave, koje su se dogodile tijekom jeseni i zime 2010. godine, dodatno su oštetile most u Lukinom Firu koji nito do 2023. godine nije saniran. Od dvadesetak žičanih mostova na potezu od Plava do Berana ostao je samo taj u Lukinom Firu (stanje 2023. godine). Ostali viseći mostovi, kako ih je narod nazivao, više ne postoje. Osim što ga je koristilo lokalno stanovništvo, most kod Kukinog Fira koristili su i izletnici i kupači koji su godinama u ljetnom razdoblju slobodno vrijeme provodili na čuvenoj plaži u Lukinom Firu. Most je bio prava atrakcija, jer su poneki s njega skakali u Lim. |
IZVORI I LITERATURA
BARJAKTAROVIĆ, Mirko: Šekular, etnološka studija. CANU. Podgorica, 2014. (PROČITAJ)
DAŠIĆ, Miomir: Šekular i Šekularci od pomena do 1941. godine. CANU. Podgorica, 2006. DOŠLJAK, Draško: Antroponimija Šekulara. Matica crnogorska. MATICA, br. 82, ljeto 2020. (PDF)
KAPETANOVIĆ, Aleksandra; GLIGORIĆ, Biljana (sur.); RAJIĆ, Tatjana (sur.): Studija tradicionalne arhitekture na području opština Berane, Petnjica, Andrijevica, Plav i Gusinje. Polimski muzej i Regionalna razvojna agencija za Bjelasicu, Komove i Prokletije. Berane, 2019. (PDF) |
SOFTIĆ, Tufik: Na brdu Jasikovac // Spomen-kompleks "Sloboda" proglašen za kulturno dobro. RTCG, 11.1.2023.