PLANINE DALMACIJE > PLANINE JUŽNE DALMACIJE I MEDITERANSKE HERCEGOVINE > Pobrđa jugozapadnog dijela Popova
Države: Bosna i Hercegovina, Hrvatska
Najviši vrh: Ilijino brdo, 987 m
Koordinate najvišeg vrha: 42.8363, 17.9321
Države: Bosna i Hercegovina, Hrvatska
Najviši vrh: Ilijino brdo, 987 m
Koordinate najvišeg vrha: 42.8363, 17.9321
|
Uvod-
ENGLISH SUMMARY: Hills of the Southwestern Part of Popovo
- |
ŠTO VRIJEDI VIDJETI I POSJETITI: |
ZEMLJOPIS
Kroz pobrđa JZ dijela Popova prolazi više prometnih smjerova kojima se kroz povijest kretalo stanovništvo između unutrašnjosti i primorja. Glavni smjerovi prelaska bili su brdski prijevoji. Najvažniji su oni što su polazili iz Popova polja: Zavala - Orahov Dol - Slano na moru i Trebimlja - Čepikuće. Jedan od njih išao je od Hutova, preka Graca u neumskom kraju, prema Imotici na dubrovačkom teritoriju (Marijan Sivrić, Migracije iz Hercegovine na dubrovačko područje od potresa 1667. do pada Republike 1808. godine, Dubrovnik – Mostar, 2003.).
|
Geološka građa
PRIRODA
STANOVNIŠTVO I NASELJA
Stanovništvo
U Popovu je 1938. živjelo 1147 domaćinstava. Od tih, 588 je bilo hrvatskih, 530 srpskih, 25 bošnjačkih i 4 domaćinstva gdje glava obitelji nije bio iz jednog od ta tri naroda. Na teritoriju općine Ravno je na popisu stanovništa 1961. živjelo 54% Hrvata i 44% Srba, dok će na tom istom području 1991. biti oko 48% Srba i 45% Hrvata.
1938. je u Popovu živjelo 13 srpskih rodova s 100 domaćinstava i 14 hrvatskih rodova s 113 domaćinstava koji su se držali za starince u Popovu. Treba napomenuti da se kao starinci u etnografiji balkanskih krajeva smatraju oni rodovi za koje postoje jake naznake da su u istom kraju od dolaska Osmanlija. U slučaju Popova, 19% domaćinstava bi imalo rodonačelnika koji je u Popovu bar 400 godina, dok bi drugih 81% bili potomci došljaka. Među Bošnjacima u Popovu nema starinaca, ali treba napomenuti da je u prošlosti u mnogim selima bilo muslimana a u kojim ih već u 19. stoljeću nije bilo. Općenito gledano, Srbi većinom žive s desne strane Trebišnjice a Hrvati s lijeve. Bošnjaci su živjeli samo u dva sela, Trnčini i Kotezima. U Kotezima je postojala i džamija, koja je jedina zabilježena džamija u povijesti Popova. Koteška džamija je danas u ruševnom stanju. |
"Kućo moja kraj Popova polja kad će nama doć vremena bolja.." Ovako su nekad popovci pjevali i kroz gangu izražavali nezadovoljstvo svojim teškim položajem u kamenu i polju. Duga razdoblja suše, zatim iznenadne poplave koje bi potopile sav urod u polju, ostavivši nerijetko stanovnike bez ijednog zrna žita koje je bilo neophodno za život i ostanak na škrtom hercegovačkom kamenjaru. Al snalažljivi su to i jaki ljudi kroz stoljeća. Jeste li znali da su popovci pleli mreže za ulov ribe od čiste svile i na taj način prehranjivali obitelj? Da dobro ste pročitali, uzgajali su svilenu bubu tz. dudov svilac. Dudov svilac je leptir koji se hrani dudovim lišćem ili kod nas poznatijim (lišćem od murve),a iz njegovih čahura se proizvodi čista svila. Ovakav uzgoj danas se održao još u nekim Konavoskim obiteljima gdje se svila proizvodi isključivo za izradu narodnih nošnji u okolici Dubrovnika. IZVOR Hercegovina zemlja svjetlosti (Facebook) |
Povijesni pregled
Prastanovništvo Popova je vjerojatno bilo jedno od ilirskih plemena, koje je iza sebe ostavilo tragove u obliku kamenih gradina i "gomila." Gradine su utvrđena naselja na humcima, a gomile (gromile, mogile), odn. tumuli su mali humci napravljeni od kamenja u kojima su pokopavani mrtvaci. Popovci su mnoge od njih raskopali, i pričaju kako su nalazili kosture ili ćupove s pepelom.
Popovo kasnije dolazi pod rimsku vlast, ali ona ostavlja malo tragova. Rimski nalasci u Popovu su neznatni, u toponimiji skoro ništa nije latinskog porijekla (osim možda imena Popova), a nije čak utvrđeno da je ikakva rimska cesta prolazila kroz Popovo. Popovo je u svakom pogledu bilo na periferiji imperije, i vrlo malo je ikakvih spomena predjela. Sudeći po manjku tragova, možemo zaključiti i da je Popovo u rimsko doba bilo rijetko naseljeno. Ni o doseljavanju Slavena u Popovo nemamo puno izvora. Popovo u srednjem vijeku postaje dio Zahumlja, a nakon toga Bosanskog kraljevstva. U to vrijeme pojavljuje se i prvi spomen Popova kao specifične administrativne cjeline, u sklopu podjele kraljevstva na župe. U ovo vrijeme nailazimo i na prve spomene ekonomskih veza s Dubrovnikom, koje će obilježiti dalju povijest Popova. Važno je napomenuti da iako je Popovo bilo usko vezano privredom za Dubrovnik i iako je Dubrovnik u nekoliko navrata htio pripojiti Popovo, ono nikada nije pripadalo Republici nego je uvijek bilo dio kontinentalnih država. Kao dio Zahumlja, Popovo dolazi pod vlast Nemanjića u 12. stoljeću. Prije 1219., Stefan Nemanjić dijeli Humsku oblast na tri dijela. Popovo i Stonsko primorje pripadaju knezu Andriji, koji je bio nećak Stefana Nemanje. Njegovi potomci će kasnije postati nasljedni knezovi Nikolići. Oko 1330., bosanski ban Stjepan II Kotromanić zauzima sjeverni dio Popova, a ubrzo i čitav kraj. Popovo do pada pod Turke 1465. ostaje dio bosanske države. Kao perfirena teritorija, Popovo je bilo daleko od dosega moći bosanskih kraljeva, i glavnu vlast je imalo lokalno plemstvo. Među važnim lokalnim obiteljima isticali su se knezovi Čihorići i Sankovići. Potomaka Čihorića još uvijek ima u Popovu, i katoličke i pravoslavne vjere. Ekonomija Popova u srednjem vijeku je ovisila mnogo o Dubrovniku. Popovo se nalazi na krškom terenu, s malo obradive zemlje. Dio polja uz samu Trebišnjicu je podložan nepredvidivim poplavama, što otežava zemljoradnju. Glavna privredna grana u Popovu je bilo stočarstvo. Mnogi Dubrovčani su davali Popovcima stoku, koju bi oni u Popovu uzgajali pa onda dijelili zaradu s Dubrovčanima. Preko Popova je vodio i važan trgovački put koji je povezivao Dubrovnik s istočnom Hercegovinom, a preko nje i šire. |
Popovo pada u Turske ruke 1465., dakle prije smrti Stjepana Kosače i pada njegovog vojvodstva. Turci u prvi mah ne mijenjaju unutarnje uređenje Popova. Domaći knezovi ostaju na vlasti, i sve do XVII. stoljeća imamo kršćanske spahije u Popovu. Zbog relativne izolacije Popova i manjka urbanog centra, broj muslimana je u Popovu čitavo vrijeme turske vlasti malen. U ranija vremena je bilo ponešto muslimana u raznim selima Popova, ali su se do 1878. zadržali samo u Trnčini i Kotezima. Kao siromašan, stočarski kraj, Popovo je izbjeglo i nagle promjene stanovništva, kao što je to bio slučaj u drugim dijelovima Balkana pod turskom vlašću. Relativno visok postotak starinačkih rodova, kao i starost doseljeničkih, pokazuje da je i doseljavanje i iseljavanje bilo postupno. Najviše nestabilnosti u život u Popovu prvih par stoljeća turske vlasti su donosili upadi hajduka. Dok je bilo i povremenih upada hajduka iz Hercegovine, u ovom su se najviše isticali senjski uskoci. Senjani bi lađama plovili uz Neretvu, a onda upadali u Popovu. Tu su ubijali i kršćane oba obreda i krali im stoku. Senjani su 1673. opljačkali manastir Zavalu, a čak ih je i Sveta Stolica upozoravala da ne diraju katolike u Popovu.
Velika prekretnica u životu Popovaca je rat koji je tzv. Sveta Liga vodila od 1683. do 1699. protiv Turske. Rat se vodio u raznim dijelovima Balkanskog Polutoka, pa je borbi bilo i u samom Popovu. Tu dolazi i do komplicirane diplomatske situacije vezane uz potencijalni status Popova. U trenutku kada je izgledalo da će Turci izgubiti Popovo, počinje agitacija Austrije i Mletačke Republike. Obje države su željele zauzeti Popovo i preko svojih agenata traže pristalice među viđenim Popovcima. Dubrovačkoj Republici, kao prvom susjedu Popova, bilo je stalo da Austrija zauzme Popovo da bi se izbjegla situacija u kojoj bi Mletačka Republika na kopnu potpuno okružila Dubrovačku. Time bi presjekli trgovačke veze Dubrovnika s unutrašnjosti i ozbiljno ugrozili ne samo ekonomsku nego i političku budućnost Dubrovačke Republike. I samim Popovcima je bilo stalo do opstanka Dubrovačke Republike jer su mnogi Popovci radili za njih kao kiridžije i pomagali u prijenosu robe iz Dubrovnika u unutrašnjost. Dubrovčani su stoga bili u prednosti nad Mlečićima jer su već imali svoje veze i agente na terenu, a i zbog tradicionalnih rodbinskih veza između Republike i Popova. U svojoj namjeni su uspjeli, i 1689. lokalni knezovi preko Dubrovčana šalju molbu austrijskom caru Leopoldu da ih primi kao podanike. On to čini slijedeće godine carskim patentom, ali Popovo još ostaje pod turskom kontrolom. Slijedećih mjeseci Popovci preko Dubrovnika traže od cara da pošalje vojsku, ali se to zbog zauzetosti drugim frontovima u ratu ne događa. Mlečani već 1694. svojom vojskom ulaze u Popovo, da bi 1696. zauzeli čitavu donju Hercegovinu od Neretve do Herceg-Novog. Ta okupacija je kratkotrajna, jer se odredbama Karlovačkog mira iz 1699. Venecija mora povući iz Popova i trebinjskog kraja, a zadržava samo zauzete gradove u Boki. Za vrijeme novog rata protiv Turske, Mlečani ponovo 1716. okupiraju dio Popova, ali Požarevački mir 1718. potvrđuje granice povučene 1699., pa Mlečani ponovo evakuiraju Popovo. Popovo slijedećih sto godina živi relativno mirno, a prva veća promjena u životu Popovaca je pad Dubrovačke Republike. Nakon 1808., Popovci više nisu u mogućnosti baviti se kiridžijstvom, što dodatno osiromašuje već vrlo siromašan kraj. Tada počinju i veće migracije u druge krajeve. S početkom XIX. stoljeća, u Popovu se javljaju i pokreti za oslobođenjem od turske vlasti, kao i u čitavoj Hercegovini. Prvi ustanak se događa 1852., ali Popovci ne sudjeluju u ustancima tih godina ni blizu u mjeri u kojoj su susjedni krajevi. Tek kod ustanka 1875. nalazimo na opće sudjelovanje stanovništva Popova. Taj ustanak će biti i zadnji slučaj da popovski Srbi i Hrvati surađuju zajedno na širem planu. U Popovu i okolici se formira Popovo-Ljubinski bataljon. 1876. Crna Gora ulazi u rat protiv Turske i pritiče u pomoć hercegovačkim ustanicima. Među Hrvatima u bataljonu su se isticali Don Ivan Musić, župnik u Ravnom i vojvoda bataljona; Miše Tomašević iz Cicrine koji je bio zapovjednik bataljona; i kapetan Pećko Kristić iz Trebimlje, koji je od popovskih Srba opjevan kao „Pećko Latinin.“ Među Srbima su se isticali glavar Spasoje Vujović, barjaktari Jovo Ćorović i Boško Bogdanović, i drugi. Proklamirani cilj hercegovačkih ustanika, ujedinjenje s Crnom Gorom, nije se ostvario, ali već 1878. dolazi do austrijske okupacije i prestanka četiri stoljeća turske vlasti nad Popovom. |
Dolazak Austro-Ugarske vlasti je izazvao velike promjene u životu stanovnika Popova. Već za vrijeme ustanka, mnogo stanovništva je izbjeglo. Muslimani iz nekih popovskih sela su se razbježali u okolne hercegovačke gradove, a katolici i pravoslavni su privremeno našli spas u dubrovačkom kraju. Kršćansko stanovništvo se nakon dolaska Austrije vraća, ali muslimani ne. Nakon Austrijske okupacije, muslimani Kapići i Kabile odlaze iz Drijenjana, što ostavlja samo malobrojno muslimansko stanovništvo u Trnčini i Kotezima. Katoličko i pravoslavno stanovništvo dočekuje Austriju s dozom optimizma, očekujući agrarnu reformu. Ovo pitanje raspodjele zemlje koja je u vlasništvu begova će postati jedno od ključnih tema u BiH slijdećih pola stoljeća.
Austro-Ugarska odmah poslije dolaska pravi opći popis stanovništva, ali on ne sadrži informaciju o zaposljenu stanovništva. Prvi popis koji to čini je onaj iz 1885. Po tom popisu je u Popovu tada živjelo 5711 stanovnika. Od tog broja je bilo 2995 katolika, 2638 pravoslavaca, 75 muslimana i 3 ostala. Općina Popovopolje je tada obuhvaćala i naselje Šćenicu, ali ono je izuzeto iz gornjih brojeva jer nije dio Popova u smislu u kojem ga ovaj članak uzima. Od 5711 stanovnika, 1495 su bili radno sposobni muškarci. Od tog broja je bilo: 151 slobodni seljak, 1244 kmeta i 100 ostalih. Među ostalim je bila najveća većina pomoćnih radnika, tzv. „momaka“ koji su radili na zemlji slobodnih seljaka. Bilo je među ostalima još 5 svećenika obje vjeroispovjesti, 1 općinski činovnik u Ravnom i 3 age u Kotezima koji su i bili vlasnici većine zemlje u Popovu. Dakle, jedna desetina stanovništva Popova je imala svoju zemlju. Svi muslimani su imali svoju zemlju, a i jedan broj katolika i pravoslavaca su bili slobodni seljaci. Popis ne navodi specifično kmetove i slobodne seljake po vjeri, ali to se može naslutiti pregledom po selima. Katoličko sela Belenići, pravoslavna sela Drijenjani i Sedlari, kao i miješano selo Kijevdol su bila skoro potpuno slobodna. Katoličko selo Cicrina je imalo skoro točno polovicu slobodnih, dok su u svim ostalim selima prevlađivali kmetovi. U nekim od tih sela je bilo i slobodnih, kao u Čvaljini gdje je petina stanovnišva imala svoju zemlju, ali je bilo i potpuno kmetovskih sela kao Dvrsnica i Orašje. Suprotno nadama katoličkog i pravoslavnog stanovništva, Austrija ne provodi agrarnu reformu, čak ni poslije aneksije BiH 1908. Plašeći se hrvatskog i srpskog nacionalizma i pokretâ za ujedinjenje, Austro-Ugarska zadržava status quo i ostaje na samim Popovcima da se otkupe iz kmetstva. Mnogim to vrlo brzo polazi za rukom. Dok je u Trebimlji 1885. samo 18% stanovništva koje ima svoju zemlju, samo 10 godina kasnije, taj broj je 34%. K tome, još je 59% stanovništva koje ima i svoju zemlju a i obrađuje tuđu, dok je postotak pravih kmetova bez svoje zemlje samo 9%. Veliki doprinos ovom je dala imigracija. Popovci su tradicionalno emigrirali u svijet, ali krajem XIX. stoljeća, javlja se i novo odredište -- Amerika. Mnogi Popovci odlaze u Ameriku i tamo zarađuju novac koji onda po povratku koriste za kupovinu imanja u Popovu. „Amerikanci“ podižu i veće, modernije kuće, a po prvi put se pojavljuje i cigla kao građevni materijal umjesto kamena. Austro-Ugarska podiže i uskotračnu prugu koja spaja Metković i Čapljinu na zapadu s Trebinjem i Dubrovnikom na istoku. Ta pruga prolazi kroz Popovo i u Ravnom se gradi željeznička stanica. Ravno zbog toga zamjenjuje Zavalu kao centar Popova, i u Ravno se prenose organi lokalne vlasti. Kao posljedica toga, u Ravnom se razvija i čaršija sa zanatskim radnjama. Popovo u Prvom svjetskom ratu nije poprište vojnih akcija pa dolazak Kraljevine SHS dočekuje u relativno sličnim uvjetima kao i prije rata. |
HRVATI POPOVA KROZ STOLJEĆA
Podijeljenost stanovništva Popova između katoličke i pravoslavne crkve seže u srednji vijek. Tadašnji raspored katolika i pravoslavaca je nemoguće odrediti. Trebinjska biskupija spominje se već u X. stoljeću. Prvih dva stoljeća njezino središte je u samom Trebinju. U Trebinju je stajali i katedrala Sv. Mihovila, zaštitnika biskupije. 1252. srpski kralj Uroš protjeruje trebinjskog biskupa koji se sklanja u Dubrovnik. 1284. dubrovačka plemićka obitelj Theophilis poklanja biskupiji neke posjede u i oko Dubrovnika, između ostalog otočić Sv. Marko ili Markan. Na otoku Markan, čiji se naziv poslije mijenja u Mrkan, biskup dobija i samostan. Taj samostan postaje sjedište biskupa, koji od tad nosi naziv Trebinjsko-Mrkanski. S pomjeranjem sjedišta biskupije iz Trebinja, katoličanstvo u samoj biskupiji slabi. Turskim osvajanjem Hercegovine 1482., taj se proces ubrzava. Katolici prelaze na islam, a u nekim slučajevima i na pravoslavlje, crkve ostaju napuštene, župnička mjesta prazna. Tek oko 1600. godine se uspostavlja relativno normalan rad biskupije. Ona tada ima samo dvije župe, Gradac i Ravno. Ravno obuhvaća Popovo, dok Gradac obuhvaća stolačko i čapljinski područje. Osnivanje Propagande Fide 1622., vatikanskog ureda za širenje vjere, pomaže katolicima u Hercegovini kroz obuku svećenstva specifično za njihove potrebe u Italiji. U slijedećih 200 godina, česti su crkveni izvještaji o stanju u biskupiji, ali su većinom šturi i općeniti. Govore o stanju u biskupiji i njenim župama i donose procjene katoličkog stanovništva biskupije i njenih župa. Prvi popis koji nam govori o preciznom brojnom stanju katolika po naseljima je u izvještaju sofijskog nadbiskupa Marka Andrijaševića iz 1733. Andrijašević je u to vrijeme bio privremeni upravitelj Trebinjsko-Mrkanske biskupije. Ovaj popis je važan ne samo zbog uvida u broj katolika u dvije župe, nego i zato što donosi i broj muslimana i pravoslavnih. Iako popis bilježi samo one muslimane i pravoslavce koji su živjeli u selima gdje je bilo katolika, on nam ipak daje uvid u tadašnju vjersku strukturu mjesta donje Hercegovine. Andrijašević nije sam načinio ovaj popis, mada je bio iz Popova, već je župe obišao Hijacint Alemanja iz Dubrovnik. U vrijeme ovog popisa, biskupija je imala 4 župe. Od župe Gradac se odvojila Dubrave, a od Ravnog župa Trebinja. Vrlo važno je napomenuti da se ovo odnosi na današnje selo Trebimlja ili Trebimnja na zapadu Popova, a ne sam grad Trebinje. Župe Trebinja i Ravno pokrivaju Popovo, pa se ovaj opis neće dotaći drugih dviju. Župa Trebinja je obuhvaćala samo selo i još 16 sela i zaselaka oko njega. U župi su postojale 3 crkve. Jedna je bila u župnom sjedištu, posvećena Uznesenju Djevice Marije. Druga je bila u Veljoj Međi i bila je posvećena Sv. Ivanu Krstitelju. Obje su bile u lošem stanju. Treću crkvu, Sv. Nikole u Rupnom Dolu, je oštetio potres 1667., a njezinu obnovu je nadgledao sam Andrijašević dok je bio župnik u Popovu nekoliko godina prije. Ona je bila u dobrom stanju. U izvješću stoji da je župa Ravno nekada imala 8 katoličkih crkava: tri u Ravnom, i po jednu u Dubljanima, Čvaljini, Zavali, Orahovom Dolu i Belenićima. 1733. su ostale samo 3: crkva Sv. Dimitrija i crkva Rođenja Blažene Djevice Marije u Ravnom, i crkva u Belenićima posvećena Sv. Iliji. Od ostalih su neke tako ruševne da se u njima ne može vršiti obred, a neke su preuzeli pravoslavni svećenici. U župi Trebinja biskupski vizitator nalazi 104 katoličke obitelji i 3 muslimanske, dok pravoslavnih nema. U poredbi sa situacijom iz XX. stoljeća, može se primijetiti da nema promjena. Pravoslavnog stanovništva u toj župi ni kasnije nije bilo, dok su 3 muslimanske obitelji živjeli u Trnčini gdje i dan-danas ima muslimana. U župi Ravno je živjelo 100 katoličkih obitelji, 64 pravoslavne obitelji i 16 muslimanskih. Od 64 pravoslavne obitelji, spominje se da su 4 nedavno prešle s katoličanstva, ali se ne navodi u kojim su selima. Župa Ravno obuhvaća i tri sela izvan Popova: Slavogostići, Grepci i Kalađurđevići. O potonja dva će biti riječi u posebnom dijelu ispod. U župi Ravno je bilo više promjena stanovništva nego u župi Trebinja. Do je 1733. selo sa samo jednom katoličkom kućom, dok će 200 godina kasnije imati 10 katoličkih kuća i 28 pravoslavnih. Čavaš je 1733. isto tako naseljen samo katolicima, dok će 1933. imati 19 pravoslavnih i 15 katoličkih kuća. U Dubljanima je tada bilo 5 katoličkih kuća i 18 pravoslavnih dok će taj omjer postati obrnut dva stoljeća kasnije. U Kijevom Dolu 1733. nije bilo pravoslavaca, dok će kasnije činiti polovicu domaćinstava. Treba još spomenuti da je u Dubljanima i Čvaljini bilo muslimanskih porodica, o čemu svjedoči i kasnija tradicija u tim selima. Što se s njima dogodilo u međuvremenu je nepoznato. Zanimljivo je napomenuti da je na čitavom području biskupije vizitator zabilježio 232 muslimanske obitelji za kojih 142 kaže da su katoličkog porijekla. Nije jasno misli li se tu na prijelaz na islam u toj generaciji ili na prijelaz predaka tih obitelji. Isto tako nije jasno što je s ostalim muslimanima. Ima li među njima onih nepoznatog porijekla ili možemo uzeti sa sigurnošću da one nisu katoličkog porijekla? Možda još zanimljiviji podatak je da biskup Andrijašević navodi da je on osobno krstio dvije muslimanske obitelji u Trebimlji dok je bio župnik tamo. Nakon ovog izvještaja, posjeti biskupa i njihovih vizitatora su sve učestaliji. Možemo pratiti rast hrvatskog stanovništva, i primjetiti da je već 1733. vjerska struktura Popova bila ustaljena i vrlo slična današnjoj. Prelasci na islam su se morali dogoditi prije XVII. stoljeća, dok je moguće da su prelasci s pravoslavlja i na pravoslavlje se događali i kasnije. Od 79 hrvatskih rodova koji su u Popovu živjeli 1930.-ih, za 14 se pouzdano zna da su u Popovu još od srednjeg vijeka. Još 24 roda su govorila da su u Popovu „odavno“ i da ne znaju odakle su došli. Među njima bi isto tako moglo biti starinaca. Ostali su u Popovo doselili iz drugih dijelova Hercegovine, iz Crne Gore i iz Dalmacije. Samo par rodova su iz drugih krajeva. Jedan od njih su Krstići i Tomičići u Orahovom Dolu, koji su se nekad prezivali Bošković i od kojih je porijeklom Ruđer Bošković. Oni imaju tradiciju da su stotine godina ranije došli iz Bosne. IZVORI
Ferdo Šišić - Ljetopis popa Dukljanina Milenko Filipović - Popovo u Hercegovini Vladimir Ćorović – Istorija Bosne i Hercegovine Ljubo Mihić – Ljubinje sa okolinom Ljubo Mićević – Život i običaji Popovaca Miljenko Krešić – Katolici Trebinjsko-Mrkanske biskupije prema popisu nadbiskupa Marka Andrijaševića iz 1733. godine Franjo Marić – Hrvati-katolici u Bosni i Hercegovini između 1463. i 1995. godine prema crkvenim dokumentima Šefik Bešlagić – Popovo: Srednjovjekovni nadgrobni spomenici Fondacija Ruđer Bošković - http://www.rb-donjahercegovina.ba Ivica Puljić et al. – Tisuću godina Trebinjske biskupije |
1938. se u Popovu nalazilo čak 25 crkava, od kojih 11 pravoslavnih i 15 katoličkih. Od pravoslavnih je najvažnija ona u sklopu manastira Zavala, o kojem će biti riječi u dijelu koji govori o povijesti Popova. Manastir je posvećen Vavedenju Svete Bogorodice.
Središte katoličke župe koja pokriva Popovo je u Ravnom, i tu se nalazi i župna crkva Rođenja Blažene Djevice Marije
Izvan granica Popova nalaze se dva sela s hrvatskim stanovništvom koje u etnografskom smislu čini jednu cjelinu s Popovcima. Oba sela se nalaze jugoistočno od Popova, Grepci u predjelu zvanom Bobani, a Kalađurđevići u predjelu Šuma. Oba su na samoj granici s Hrvatskom, i oba pripadaju župi Trebinje, za razliku od popovskih sela. http://www.upload3r.com/serve/131110/1289699500.png
Oba sela su stara. U Grepcima je nekad bila kula i osmatračnica prema granici s Dubrovačkom Republikom. Kuća je 1905. bilo 14, zbijenih na jednom mjestu. U selu su živjela 4 roda. Tomići, Zucali i Gavrani su katolici. Od islamiziranih Zucala su bili Grebe u selu, čije je vlasništvo bila Kula. U 19. stoljeću su odselili u Ljubinje. Pravoslavni rod u selu su Redže. Tomići i Zucali su rod i starinci u selu. Kalađurđevići se spominju u Dubrovačkim dokumentima iz kasnog srednjeg vijeka kao mjesto rođenja roditelja nekolicine djece krštene u dubrovačkim crkvama. 1905. je u selu bilo 11 kuća, 4 pravoslavne i 7 katoličkih. Katolici su bili Radulović i Kalje. Jedan su rod i nekad su se prezivali Vučetić. |
Selo Prapratnica
Jedan on mogućih uspona na vrh Žabe je izlaskom na greben iz smjera sela Prapratnice koje se vidi u udolini. Piramidalni vrh, u pozadini na horizontu je Tmor, iznad Slanog. Lijevo ispred njega je brdo Rujnica. Desno na horizontu najviše je brdo Voljuvac (Volunac). |
Popovo
Popovo, područje u neposrednome dubrovačkome zaleđu (locus in retroterra Ragusii), sa sjeverne je strane zatvoreno visokim vapnenačkim masivom, kroz Popovsko polje protječe rijeka Trebišnjica zbog čijega je plavljenja sve do najnovijih vremena prijelaz sa sjevera na jug bio nemoguć i do šest mjeseci, a s juga povijesna granica Dubrovačke Republike i Osmanlijskoga Carstva, tj. današnja hrvatsko-bosanskohercegovačka granica, koja neprirodno razdvaja južni dio Popova od susjednoga Dubrovačkog primorja. U Popovu se izdvajaju dva temeljna potpodručja: Dònjē pȍlje (obuhvaća područje od Zablatka kod Hutova na istoku do Ravna i Koteške vale na istoku; sjeverna je granica Hrasno, a južna državna granica) i Gòrnjē pȍlje (istočno od Donjega polja; istočna je granica Lug, sjeverna Ljubinje, a južna državna granica).
IZVOR Domagoj Vidović, Pregled toponimije jugozapadnog dijela Popova. Folia Onomastica Croatica 19, Zagreb, 2010. (PDF) IZ STARIH ZAPISA
Popovo u Hercegovini
Autor: Hristifor Mihajlović IZVOR Glasnik Zemaljskog muzeja u Sarajevu, 1.1.1889. Niti mi je namjera; niti bih uspio, kada bih i hotio, da pokažem veliko kakvo znanje; no znajući, da se na žrtvenik općenarodni može i mali dinar priložiti, i da je to čak dužnost svakog domoroca, to eto naumih, da u naš novi književni list "Glasnik" u Sarajevu, nešto o Popovu-polju, ovom najzdravijem predjelu u Hercegovini, na javnost iznesem. Znam čisto, da ce mi mnogi naš reći onu narodnu: "vidjela žaba" i t.d. a ja šta ću na to? — Baš ništa drugo, nego onu mudrog Begoša: "Ko će bolje, široko mu polje." Popovo. Tek u novije doba pridodano je ovom imenu "polje" t. j. otkako Austrijanci ovamo dodjoše, dakle od okupacije, te se danas u svijem spisima, gdje je o njemu riječ, kao i u govoru, naziva Popovo-polje, i ne samo po strancima, nego i po mješćanima. Ali ja ću, pišući o njemu, svakako se držati starog ili bolje reći pravog imena. Meni bi bilo drago, kad bih znao štogod o ovom krasnom dijelu naše kršne Hercegovine iz starodavnijeh knjiga kazati, ali šta nemam, to ne mogu ni dati. Za to ću se držati onoga, što pričaju stari, koji bolje znaju, nego mi mladi. Svi stari Popovci pripovijedaju, da se ovo mjesto u stare vakte nije zvalo Popovo, nego "Kriva-luka." Još neki starci pridodavaju: "Kriva-luka pokraj Dubrovnika". A tek dolaskom Osmanlija u Hercegovinu i to po jednom popu vojvodi prozvano je Popovo. Gotovo svak u Popovu i do Trebinja pripovijeda, pošto je pala Hercegovina pod Osmanlije, da se Popovo još sedam godina držalo i borilo protiv Osmanlija, i to pod vodstvom jednog popa, koji je stanovao na Vjetrenici u Zavali. Pošljedni poraz pretrpjeli su Popovci i pod Osmanlije pali na Vojskoj-njivi i Hržanom-dolu; ovo je na putu, idući iz Ljubinja u Popovo. I zbilja na ovijem mjestima ima sila groblja i dva velika krsta, jedan sa ovijem natpisom: "ase leži pohvalimi junak Radihna. Sije useće sin mu Vuk" Drugi krst nema nikakva natpisa, samo ima ruka pružena put mača. Da su se Popovci zaista mogli za neko vrijeme odupirati Osmanlijama, to se može vjerovati, jer su imali zgodu, naime od cijele južne strane u blizini imali su Popovci od dna do vrha Popova, na što leđa prisloniti. T. j. uz dalmatinsku među, i vazda su tamo mogli utočišta naći, bilo pod sv. Markom ili sv. Vlahom, kao što je tako i u najnovije doba bilo, t. j. za vrijeme bune Vukalovića, kao i pošljedne bune 1875. god. No da li se zbila prije zvalo Kriva-luka a poslije Popovo, ja stalno ne znam, jer osim predanja nemam nikakvijeh pravijeh dokaza pred sobom. Prvo ime ne samo da je naša riječ, nego odgovara i samom položaju i obliku Popova. Popovo je, kao što se može i na mapi krivo kao pregnuta ruka. Popovo po samoj rijeci ima biti novije ime, jer se nijesu ni popovi tako od prastarijeh vremena zvali. Samo, ili sam čuo ili negdje vidio, da se u nekijem poveljama, koje su davali srpski vladari Dubrovčanima, spominje još onda. Popovo, te bi ovo dakle svjedočilo protiv narodnog predanja, t. j. da je tek dolaskom Turaka po popu-vojvodi prozvano Popovo. Popovo je, kad god se ustajalo protiv Turaka, vazda imalo bolnu ulogu, jedno zbog svog položaja, kao što sam već spomenuo, a drugo; što je naseljeno isključivo hrišćanskim elementom, izuzevši neznatan broj. Muhamedanaca. Premda gornji Hercegovci u junaštvu Popovce nikad nijesu hvalili no, opet u složi za oicu slobodu Popovci nijesu nigda zaostajali iza ostalijeh Hercegovaca, a osim toga srazmjerno po broju stanovništva Popovo je davalo više znatnijeh ljudi, nego i jedan drugi kraj Hercegovine. Karakter stanovnika Popova odlikuje se nekijem divnijem osobinama od svijeh, drugijeh Hercegovaca. Prvo ljudi su oštroumni i daroviti do najvišeg stepena znanja i vještine, u koliko čovjek bez nikakvijeh škola može doprijeti. Popovac uvijek najprije dobro razmisli i tek se onda riješi na izvjesnu radnju, i baš za to mu pripisuju nejunaštvo, jer Popovac ne će u ćoravo glavu gubiti. Otuda kod drugijeh Hercegovaca, kao poruga ima riječ: "U svakog Popovca ima pod pazuhom Fetma." Kao, takovi, Popovci su vješti u raznijem zanatima, a osobito u kamenoj radnji pripoznati su kao najbolji u Hercegovini, nada sve pak u tvrdoći kamene radnje. Osim toga ni za kakvu drugu seljačku radnju u Popovu ne trebaju majstori sa strane. Sami mješčani zastupaju sve zanate, koji trebaju seljacima, t. j. kamenom rade skoro svi, kako za kuće tako i za čatrnje, kojijeh u Popovu ima vrlo mnogo, pošto je malo živijeh voda. Za to su u Popovu kuće bolje, nego igdje u selima u Hercegovini; pa i sve druge zanatlije, kao taraci, kovači, kalajdžije, kujunđije, mutabčije itd., sve ovi su sami mješcani i stanuju u mjestu, tako, da bi se malo koristio kakav zanatlija sa strane, kad bi došao u Popovo da radi. Osim toga Popovci su: štedljivi. Majstori, koji kamenom rade, idu po svoj Hercegovini i jednom dijelu Dalmacije, teku novac i donose kući, dokle kod kuće opet braća i rođaci rade, što u poljoradnji, t. j. oru, kopaju, žnju i t. d, Pita više, Popovac, još budući bez nikakvijeh škola, znade se baciti u bijeli svijet i steći novaca; tako na primjer kad je kopan Sujecki kanal, bilo ih je iz Popova na toj radnji preko dvadeset ljudi. A u Americi ima ih danas oko 50 i svake godine odlaze tamo. Rodoljubi su među tim vrlo, jer čak i onaj, koji se riješi pa tamo ostane i oženi se on i poslije toga šalje novčanu pomoć svojoj rodbini ovamo ili gdje bilo. Danas nema u Bosni i Hercegovini ni jedne varoši, u kojoj nema Popovca, tako da je već kao prvi građanin; šta više ima varoši, u kojima je većina Popovaca. Zaista ona poslovica: "Hercegovina svijet naseli, a sebe ne raseli", može se više odnositi na samo Popovo, nego li na svu Hercegovinu. |
Popovo je regija u istočnoj Hercegovini koja se nalazi na zapadnom kraju Popovskog polja. Popovsko polje je karsna depresija u donjem toku ponorske rijeke Trebišnjice. Od susjednih krajeva se razlikuje po geologiji i predstavlja oazu obradive zemlje okruženu najljućim kršom. Dok su krajevi oko Popova čisto krečnjački, s malo raslinja i pokriveni žbunjem, centralni dio Popova je prekriven slojem obradive zemlje koja omogućuje lokalnom stanovništvu bavljenje zemljoradnjom. Na zapadu Popovo graniči s neumskom općinom, dok je sa sjeverne strane predio Humine ili Humnina, koji se nalazi u stolačkoj i ljubinjskoj općini. Istočno od Popova je predio Lug, koji poslije nastavlja u Šumu. Južna granica Popova je državna granica s Hrvatskom, i nekad granica između Dubrovačke Republike i Otomanskog Carstva. Ovo su opće granice predjela, dok specifične granice na terenu ovise od raznih faktora. Neka sela sebe smatraju dijelom Popova iako ih ostatak regije ne smatra, dok je kod drugih obrnuto. Za potrebe ovog članka, za granice Popova su uzete granice Općina Popovo Polje(1950.-1957.) i Ravno(1957.-1963.). Popovo u tim granicama je nakon 1963. u potpunosti pripalo općini Trebinje, dok je nakon daytonskog sporazuma veći dio Popova u općini Ravno a manji je ostao dio općine Trebinje.
IZVOR Povijest Popova, Forum HercegBosna.org, 2009. |
1 POBRĐE TRESKAVCA
Jezero Vrutak
Jezero Vrutak je umjetno akumulacijsko jezero koje se nalazi jugoistočno od sela Hutovo, na nekadašnjem Vrtok polju (to je naziv upisan na ranijim topografskim kartama za dio tzv. Donjeg polja - koje je dio Popova polja, od Ravnog do Hutova - danas je Vrtok polje poznato kao Vrutak), krajnjem zapadnom dijelu Popova polja. Jezero je u potpunosti od betona, uključujući i dno i njegove obale. Prosječne je dubine 4 do 5 metara. Betonsko dno prekriveno sa tankim slojem trave. Kanal kojim se jezero opskrbljuje vodom ide točno preko sredine jezera. Širok je oko 5 m, a dubok preko 15 m. Na par mjesta pod vodom su se stvorila uvišenja, tzv. sprudovi, od nanesene zemlje. Na čelu jezera je turbina u koju dolazi voda iz Trebisnjice koja prije toga prolazi betonskim koritom kroz Popovo polje.
Jezero ima funkciju gornjeg kompenzacijskog bazena (skladištenja vode) za reverzibilnu Crpnu hidroeletranu Čapljina Crpna hidroelektrana Čapljina je crpno akumulacijska reverzibilna hidroelektrana. Nalazi se na donjem toku rijeke Trebišnjice, u Hercegovačko-neretvanskoj županiji, na području triju općina: Čapljine, Neuma i Ravnoga. Gradnja je počela krajem 1972. Prvotni projekt iz prosinca 1968. predviđao je klasičnu hidroelektranu s dva agregata, ukupne snage 270 MW, ali je konačnim projektom prihvaćeno rješenje s dvjema reverzibilnim skupinama s Francis crpkama, jedinične snage 240 MVA. Puštena je u pogon 25.11.1979. U vrijeme puštanja u pogon, snaga CHE Čapljina iznosila je više od 50% snage ostalih hidroelektrana u Bosni i Hercegovini. Nizvodno od brane Gorica, uglavnom na trasi rijeke Trebišnjice, izgrađen je dovodni kanal do jezera Vrutak, gornjeg kompenzacijskog bazena (gornje akumulacije), kojim se elektrana opskrbljuje vodom. Kanal je dug 65 km, a površine betonske obloge je 2.200.000 m², što je za to vrijeme bio izuzetan građevinski pothvat. Gornji kompenzacijski bazen je površine 70 ha, volumena 7,2 hm³, od čega korisnoga 6,5 hm³, i nalazi se u neposrednoj blizini mjesta Hutovo, u Popovu polju. Iz njega, voda se dovodi do podzemne strojarnice tunelom promjera 8 metara i dužine 8.105 metara. Iz elektrane, voda se ispušta u donji kompenzacijski bazen (donju akumulaciju) Svitavsko jezero, a iz njega je moguće regulirano ispuštanje vode u rijeku Neretvu. Donji kompenzacijski bazen je površine 1.000 ha te maksimalnog volumena 44.000.000 m³. Podzemna strojarnica je smještena duboko u kršu, a njene dimenzije su 24×98×77 m (širina×duljina×dubina) što je čini jednom od najvećih objekata te vrste u svijetu. Osim vlastite proizvodnje, elektrana radi i u crpnom načinu rada, kada crpke vraćaju vodu iz donjeg u gornji kompenzacijski bazen, koristeći pri tom jeftiniju energiju iz el. mreže. Hidroelektranom upravlja i održava ju Elektroprivreda Hrvatske zajednice Herceg Bosne. IZVORI WIKIPEDIJA, BISTRO.BA Vrutak nosi naziv po jedinoj „živoj vodi“ u donjem dijelu polja. U njegovu središtu se nalazio Bunar, izvor koji nije nikad tekao kao potok, nego uvijek samo bio bunar. Iznad polja stršio je samo red kamenova visine oko pola metra u obliku potkove promjera oko četiri metra u kojoj je na sjevernoj strani umjesto zida stajala kamenica. Jedna od tradicija kaže da ju je isklesao neki Popovac uz pogodbu da je dobije punu bobice (grahorasti plod) u koju je stalo oko 60 oka. Ispod nje metar i pol u dubinu spuštalo se stepenište u obliku amfiteatra. Zatim je bio drveni strop, u kojem su se nalazila vratnjika (vrata) promjera 50 cm, pa bunar dubine oko tri metra zidova od drvene oblovine. U vrijeme suše voda bi se smanjivala pa bi ljude spuštali da piljkaju vodu koja bi se još malo pojavljivala s južne strane. Bio je dragocjen jer su na njega dolazili po vodu kad bi presušile čatrnje, i to iz niza okolnih sela, a bio je i sastajalište onih koji su radili u polju i čuvara stoke. Dok se čekalo na vodu zvona od stoke su zvonila, volovi rikali, pjevalo se, dovikivalo, a ponekad se događala i tuča. U jugozapadnom dijelu Vrutka nalazio se Brijeg visine do pet metara, od nanosa Trebišnjice, koji su ljudi koristili kao građevinski materijal (Vukorep 1994, 44). Na Brijegu su bila guvna za vršidbu prosa i poljari su na njemu imali hladnicu. Kažu da je i Hadži-beg imao tu hladnicu. Nakon vrutačkih ponora vodu bi uzimala jama Golubinka pod Malim vratima. Opasniji od svih većih ponora bili su oni nestalni, koji bi se svake godine pojavljivali na drugom mjestu (Vukorep 1994, 45). Vrutak još obilježava Oltarište pod stijenom. Ono je bilo skoro zatrpano kad se radila rijeka. Ispred Malog jaza na Guvninama je po predaji zakopan Napoleonov vojnik. |
U jezeru ima šarana, a svake se godine poribljavalo šaranima i amurima. Od ostalih vrsta riba, najzastupljeniji je peškelj, patuljasti somić, cinkva, tolstolobik.
ZANIMLJIVOSTI Područje na kojemu se danas nalazi jezero je zapravo velika ponorna zona, koja se vjerojatno razvila u uvjetima tektonskoga rova. Izvođači radova na gradnji ove akumulacije pričaju kako su ovdje pronašli mnoštvo volovskih koža, koje su prekrivale aktivne zone ponora (narodski: jame proždrikože) radi sprječavanja erozije zemlje u dubinu. IZVOR: MONOGRAFIJA Neum 30 godina općine Lake Vrutak, Hutovo, Neum - Bosnia and Herzegovina | 4K
Autor: Adnan Vejzovic - BH Adventures Datum objave: 27.10.2023. Opis. Vrutak is an artificial reservoir created by the construction of the Čapljina hydroelectric power plant in 1979, whose upper compensation basin is. It is located near Hutovo in Bosnia and Herzegovina, at the western end of Popova polje. The surface of the lake is 70 ha, and the volume is 7,200,000 m3. It is supplied with Trebišnjica water by a 65 km long concrete canal, and water is brought from the lake to the plant through a canal with a diameter of 8 meters and a length of 8.1 km. Lake Vrutak is located on the former Vrtok polje (this is the name written on earlier topographical maps for part of the so-called Donji polje - which is part of Popova polje, from Ravno to Hutovo, and today Vrtok polje is known as Vrutak). Repay by clicking on the link below: https://www.youtube.com/c/AdnanVejzov... Join the channel to get access to benefits: / @adnanvejzovicbhadventures |
Doljašnica
Doljašnica je najveći aktivni ponor u Popovom polju. To je dugo poznati i u nekoliko navrata istraživani ponor. Tijekom 8. međunarodnog speleološkog kampa u Popovu polju (15.-23.8.2009.) izmjeren je, i ponovo nacrtan tlocrt Doljašnice, a razlog da se pristupilo izradi novog nacrta je da su pronađeni novi kanali. U navedenim je istraživanjima nacrtano 1972 m kanala, odnosno 1845 m tlocrtne duljine. Osim topografskog snimanja, obavljeno je i biospeleološko uzorkovanje, te uzorkovanje freatskih siga kojima obiluje Doljašnica. Freatske, odn. freatičke sige su posebna vrst siga taložena u freatičkim uvjetima odnosno u razdoblju kada su šupljine bile potpuno ispunjene vodom.
U Doljašnici (kao i u Donjoj Vjetrenici) nađeni su zanimljivi organizmi slični vlasulji koji se nisu mogli odrediti bez laboratorijske pretrage. (Bakšić, 2009.) |
PROČITAJ VIŠE
BAKŠIĆ, Darko: Međunarodni speleološki kamp u Popovu polju 2009. Hrvatski speleološki poslužitelj, 2009. (Web-archive: HTML) |
Trebimlja
2 POBRĐE VOLUNCA
Moševići
Uvala Bistrina
Uvala Bistrina, koja se nalazi na teritoriju Hrvatske, duga je oko tri kilometra. To je područje kolijevka uzgoja kamenica, o čemu svjedoče ljušture pronađene u rimskim iskopinama. Važnost i vrijednost kamenica uočila je i Dubrovačka Republika kada je unajmila zaljev od bosanskog bana Kotromanića. Prirodni uvjeti su pogodni za uzgoj školjskaša: tlo je pjeskovito, a brojne vrulje samo daju hranu školjkama.
|
3 POBRĐE LISCA (kod Trebimlja)
4 POBRĐE BRATOGOŠCA
Ravno
Posjetio sam NAJMANJI GRAD u Bosni i Hercegovini!
Autor: Robert Dacešin Datum objave: 28.7.2023. Opis. Da li ste znali da najmanji grad u Bosni i Hercegovini ima svega 100 stanovnika i da nosi ime Ravno? Za više ovakvih sadržaja: PRETPLATI SE na moj kanal: @robert.dacesin ► PRATI ME NA INSTAGRAMU:https://www.instagram.com/robert_dace... ► PODRŽI ME NA PATREONU: https://www.patreon.com/RobertDacesin Snimajući serijal o najljepšim selima Bosne i Hercegovine, imao sam prilike da posjetim Ravno, prekrasno malo mjesto u kojem ćete pronaći čak četiri crkve, hotele, restorane, ali i neke od najljepših prirodnih lokacija koje imamo u našoj zemlji. Tokom boravka ovdje, imao sam priliku i da upoznam nekoliko zaista divnih lokalaca koji su mi ne samo pomogli da naučim više o ovom mjestu, već da se osjećam više nego dobrodošao dok sam ovdje. Stoga, iako možda ima svega sto stanovnika, nakon što pogledate ovaj video, shvatićete zašto je Ravno najmanji grad u našoj zemlji. |
Ravno – i polje i planina, i borba i milina
Autor: Nedjelja. ba Datum objave: 1.2.2019. Opis. Na samom jugu Bosne i Hercegovine, nedaleko od mora i na prijelazu iz krša u veliko Popovo polje, smještena je više od četiri stoljeća stara župa Ravno. Bogata je prirodnim ljepotama i velikim kulturnim nasljeđem, a posljednji rat ju je učinio podsjetnikom na početak stradanja. |
RTV HB | Uz Popovo polje kod Ravnog plovilo se čamcima i vozilo vlakovima
Autor: Radiotelevizija Herceg-Bosne Datum objave: 31.12.2022. Opis.Budite i Vi dio tima koji će nas voditi prema boljem i sadržajnijem programu! - https://rtv-hb.com/podrzi-nas/ Sva prava pridržana © Radiotelevizija Herceg-Bosne RTV HB WEB: https://rtv-hb.com/ RTV HB FB: / rtvhb RTV HB TWITTER: / rtvhercegbosne |
Ravno Pečat vremena
Autor: dolina neretve Datum objave: 13.2.2017. Opis. Polje je plavilo, a bilo žedno Bilo je i doba mijena Ravno je na granici Bogu hvala, opet mir |
5 OROVSKA BRDA (Pobrđe Bjeljave)
Trnčina
Zavala
Selo Zavala nalazi se u istočnom dijelu Popova polja, u općini Ravno, šest kilometara od državne granice s Republikom Hrvatskom. Mjesto je oko 50 km udaljeno od Trebinja, a oko 15 km od Slanoga u Hrvatskoj. Istočno od Zavale teče rijeka Trebišnjica. U naselju se nalazi istoimeni pravoslavni manastir, a na lokalitetu Petkovica ostaci crkve svetog Petra, koja potječe iz prednemanjićkog doba. Na rubu naselja nalazi se špilja Vjetrenica.
Tijekom Rata u BiH 1990-ih godina, mjesto je skroz uništeno. Prema podacima iz 2012. godine, Zavala je gotovo pusta (petoro povratnika i četiri samostanska kaluđera), a nekadašnji stanovnici naseljeni su u Trebinju. Osim manastira stalno su naseljene dvije kuće, kuća Mladena Turanjanina i Milana Vukanovića. (IZV: www.virtualnahercegovina.com, "Pusta Zavala", objavljeno 3.10.2012.) Godine 1629. godine posjetio je Donju Hercegovinu biskup fra Dominik Andrijašević. Tada je bila sva Donja Hercegovina gusto načičkana župama i crkvama. Prigodom posjeta Donjoj Hercegovini, zabilježio je župe u Popovu polju i među njima župu Zavalu i Čvaljinu u kojoj se spominju 2 crkve i 40 katoličkih obitelji. Bskup je također zapisao da je vidio crkvu sv. Petra u Zavali za koju je zabilježio da se vide grobovi mnogih knezova, a među njima čak jednog dalmatinskog kralja imenom Pavlimira (»Polimir«), ali čini se da je biskup tu ik zabilježio samo narodnu predaju. U Zavali je Vejsil Ćurčić našao brojne ostatke starohrvatske crkvene umjetnosti (IZV: Napredak«, br. 1., 1933.). Prema popisu stanovništva 1991. godine, u Zavali su živjela 105 stanovnika, većinom srpske nacionalnosti (njih 89). Manastir Zavala
Manastir Zavala pripada Eparhiji zahumsko-hercegovačke i primorske Srpske pravoslavne crkve. Nalazi se u podnožju brda Ostrog. Posvećen je Vavedenju Presvete Bogorodice. Crkva je sjevernom stranom uvučena u pećinu. Uz manastire Žitomislić i Tvrdoš, spada u najznačajnije središte kulturnog života Hercegovine. Prošlost manastira. Pouzdanih podataka o vremenu njegovog nastanka za sada nema. Prema narodnoj predaji postanak crkve Vavedenja Presvete Bogorodice vezuje se za prvog krišćanskog cara Konstantina, koji je nakon izgradnje velike crkve u Slanom stigao u Zavalu, pa vidjevši da je stanovništvo pobožno odlučio da i tu sagradi hram. Crkva datira iz 13. stoljeća sudeći po pečatu iz 1271. godine. Prvi pisani trag o manastiru, potvrda o prodaji vinograda u Orahovom Dolu manastirskom igumanu Serafijonu, datira iz 1514. godine. Manastirska crkva. Arhitektura crkve Vavedenja Presvete Bogorodice određena je njenim položajem. Unutrašnjost crkve je oslikana (živopisana) 1619. godine freskama, koje su rad hilandarskog monaha Georgija Mitrofanovića, velikog srpskog zografa 17. stoljeća.U ovom manastiru je stupio u monaštvo Vasilije Ostroški, koji je rođen u obližnom selu Mrkonjići. Tijekom Drugog svjetskog rata manastir je pretrpio veliku štetu. Velika šteta je nanijeta i u posljednjem ratu u BiH, kada je oštećen i napušten, isto kao i selo Zavala. Nakon rata crkva i konak su obnovljeni, izvršena je restauracija fresaka, a bratstvo se vratilo. IZVOR Manastir Zavala. Wikipedija (sr) |
Manastir Zavala - Манастир Завала
Autor: RTRS, emisija "Pravoslavlje" Manastir Zavala, svetinja koja prkosi vijekovima
Autor: Herceg Televizija Datum objave: 22.1.2024. Opis. Posjetili smo jednu od najvećih svetinja Hercegovine, manastir Zavalu u opštini Ravno. Ovaj manastir opstao je uprkos brojnim izazovima i ratovima, te ga i danas posjećuje i pomaže vjerni narod. Iskra duhovnosti: Manastir Zavala kroz vijekove odolijeva brojnim izazovima
Autor: Herceg Televizija Datum objave: 4.2.2024. Opis. Ne propustite još jedno izdanje emisije ,,Iskra duhovnosti” u kojem vas vodimo u manastir Zavala, dragulj Popovog polja i nesumnjivo jedan od najznačajnih manastira kroz istoriju srpskoga roda, daleko od mnogih, ali uvijek blizu vjernika. Duhovno, umjetničko blago, gotovo je nemjerljivo. Iako rušen i u Drugom svjetskom i posljednjem ratu, manastir Zavala se uništiti ne može. |
Vjetrenica
Smještena u dinarskom krškom kraju‚ špilja Vjetrenica se ističe svojom izuzetnom špiljskom bioraznolikošću i endemičnosti. Poznata još od antike, dobro očuvani je primjer krške topografije i jedno je od najvažnijih svjetskih žarišta bioraznolikosti faune koja živi u špiljama, posebice podzemne vodene faune. Dom je brojnim globalno ugroženim vrstama kralješnjaka i jedinom podzemnom cjevastom crvu na svijetu, kao i raznolikosti biljnih vrsta koje su endemske za Balkan. Osim toga, nekoliko vrsta pronađenih u špilji Vjetrenici su tercijarne i predtercijarne reliktne vrste, što znači da se mnoge od njih mogu smatrati živim fosilima čiji su najbliži srodnici davno izumrli.
|
Pećina Vjetrenica: Prirodna jezera, pećinski ukrasi i legende i mitovi
Autor: N1 BiH Datum objave: 4.2.2023. Opis. Stara oko pet miliona godina pećina Vjetrenica prirodni je dragulj koji je prvi put otvoren 1964. godine, u nju je bilo moguće ući do 1991., a nakon toga je bila zatvorena više od 18 godina. Nalazi se u Općini Ravno, na zapadnom kraju Popovog polja, na 260 metara nadmorske visine. Spada u red najljepših i najbitnijih speleoloških objekata BiH. Obiluje vodom, ima 4 vodena toka i više desetaka manjih periodičnih tokova s mnogim podzemnim jezerima: 180 m dugo je Veliko jezero, zatim Duboko jezero s najvećom dubinom od 4 m, Malo jezero i drugi. Prvi put se spominje polovinom prvog stoljeća u djelu “Povijest prirode”. Na samom ulazu u pećinu nalazi se replika pećinskog medvjeda koji je tu živio prije 10.000 godina, posebno mjesto zauzima i replika leoparda s obzirom na to da je cjeloviti kostur leoparda pronađen 1968 godine. Iz godine u godinu Vjetrenica privlači sve više posjetitelja, posebno u ljetnim mjesecima kada je temperatura u unutrašnjosti pećine oko 11 stepeni Celzijusa. Atrakcija je i snažan vjetar ispred pećine koji puše samo u ljetnom periodu a po kojem je Vjetrenica kako se smatra inače i dobila naziv. Riječ je o poprilično bogatom pećinskom svijetu koji sadrži brojne životinjske vrste, čovječiju ribicu, prirodna jezera, pitku vodu, pećinske ukrase kao i legende i mitove. U njoj se nalazi grupa stalagmita koji leže na klini, a kojoj je prije stotinjak godina hadžibeg Rizvanbegović, kad je posjetio Vjetrenicu s vojskom, dao ime Tursko groblje, jer ga je izgledom podsjetilo na mezarje. Inače, to se smatra prvom posjetom Vjetrenici. Tu je i umjetno napravljen kameni stol i nekoliko kamenih sjedišta koji se dovode u vezu s hajducima, jer su se oni po starim predanjima, u davna vremena tu skrivali i a tama i dubina Vjeternice davala im je sigurno utočište. Ukupno je otkriveno oko 6.700 m podzemnih kanala. Speleološke specifičnosti pećine su , prostrani hodnici i dvorane, bogat hidrografski svijet, nekoliko vodopada, više stalnih potoka i na desetine manjih periodičnih tokova koji teku raznim smjerovima. Posebno je zanimljiv životinjski svijet, jer tu živi više od 90 troglobionata - životinja potpuno prilagođenih na život u podzemlju, njih 37 prvi put je pronađeno i opisano upravo na ovom mjestu. Vjetrenica je poznata po bogatoj bioraznolikosti. U njoj živi gotovo 230 različitih životinjskih vrsta, a najpoznatija je endemska čovječija ribica, koja čuva energiju tako što mirno sjedi i usporava metabolizam dok se plijen ne približi. Na ovaj način bez hrane može preživjeti godinama. Tipična je pećinska životinja blijede kože i bez očiju i vrlo je osjetljiva na svjetlost. Pratite nas: Facebook N1 Bosna i Hercegovina / n1bih Facebook N1 BiH magazin / n1bihmagazin Twitter @N1infoSA / n1infosa Instagram n1bih / n1bih TiTok n1bih https://www.tiktok.com/@n1bih?lang=en... |
Bjelušica
Špilja Bjelušica nalazi se oko 300 m zapadno od Vjetrenice i zasigurno je dio špiljskog sustava Vjetrenice, kao jedan od njenih sporednih ulaza. Nesumnjivo je da su one povezane uskim šupljinama o čemu svjedoči sličan sastav faune Bjelušice i one nađene u nekoliko prvih desetaka metara na ulazu u Vjetrenicu. Na prilazu Bjelušici mještanin Mladen Turanjanin postavio je putokaze (komade crijepa) kako speleolozi ne bi zalutali u minsko polje!
Orahov Do
Selo Òrahovī Dȏ nalazi se u prodolini koja povezuje južni dio Popova sa susjednim Dubrovačkim primorjem. Ta se prodolina, koja se prostire od Zavale do orovskoga Poselja, naziva Dubrava, a na nju se nastavlja prodolina Crno do Loznice. Navedenim je prodolinama prolazio srednjovjekovni karavanski put iz Bosne u Slano - čiji je smjer vidljiv i danas.
Orahovu Dolu pripadaju i zaseoci Bjeljave/Plitki Do i Grabovi Do u kojima su Orovci (Bjeljave) te Trebinjci (također Trebimlja, op.) i Ravnjani (Grabovi Do) imali svoja ispasišta. U selu se nalazi crkva sv. Ivana Krstitetlja, koja pripada rimokatoličkoj župi Rođenja Blažene Djevice Marije iz Ravnog, i uz koju se nalazi omanje groblje. Bjeljave (Orahov Do)
U zaselku Bjeljave nalazi se kapela sv. Martina, koja pripada rimokatoličkoj župi Rođenja Blažene Djevice Marije iz Ravnog.
|
JAKOVO BRDO
Hodočašće. Godine 2020., nakon 24 godine, obnovljeno je zavjetno hodočašće sv. Jakovu u općini Ravno, na ostacima kapelice sv. Jakova na Ilijinom brdu. Put je bio zarastao i u godinu dana koja je prethodila, trebalo ga je očistiti i obnoviti. U subotu, 25.7.2020., oko pedesetak hodočasnika uputilo se pješke iz sela Orahov do, Plitki do (Bjeljave) i Grabovi na Jakovo brdo. Svake godine se hodočastilo do Domovinskog rata 1990.godine. Posljednja misa i hodočašće bili su 1996. godine. Hodočasnici prolaze put dužine oko 5 km (2 sata hoda) i na cilju se slavi sveta misa.
Kapelica sv.Jakova. Sela Orahov do, Plitki do (Bjeljave) i Grabovi do imali su svoje vinograde na Orovskim brdima. Jedne godine je bila jaka tuča i grad koji su uništili plodove. Nakon toga mještani su se zavjetovali da će tu napraviti kapelicu. Prvo je bio postavljen jedan kamen kao znak, godinama se tu izlazilo i molilo. Tako su napravili kapelicu za zavjet Svetom Jakovu da se tuča i nevrijeme više nikada ne ponove. Sadašnji ostaci kapelice na Ilijinom brdu sežu iz 1930. god. IZVOR Dubrovnik.net, 27.7.2020. |
6 POBRĐE TMORA
IZVORI I LITERATURA
GALIĆ, Amira; MARIJANOVIĆ, Pero; PRSKALO, Maja: Utjecaj geološke građe na ekološku osjetljivost neumskog zaleđa i obale. Pristupljeno na www.geologija.ba (PDF)
LUČIĆ, Ivo: Trebišnjica. Jučer najveća ponornica, danas tvornica struje, sutra…?. Ekonomska i ekohistorija 8, br. 1 (2012): 14-28 (PDF)
VIDOVIĆ, Domagoj; Pregled toponimije jugozapadnog dijela Popova; Folia Onomastica Croatica 19, Zagreb, 2010. (PDF)
|
Humski zbornik III – RAVNO, POPOVO (četiri slike iz povijesti kraja), Zagreb, 1997.
Opis. Izdavači su “Ljetopis Popova” Ravno, Općinsko vijeće Ravno i “Moderna vremena” Zagreb. Tikan je 1997. s naznakom Ravno – Zagreb. Priredio ga je Ivo Lučić. Obrađuje raznolike povijesne i druge teme s područja Popova, donosi svjedočanstva o ratnim stradanjima na području današnje općine Ravno i kroniku ratnih zbivanja. Katalogizacija mu je u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici Zagreb. Zbornik ima 432. stranice, priloge su pisali brojni autori. Naručuje se kod priređivača: Ivo Lučić, Zagreb |