Jučer sam na proputovanju dinarskim planinama i krajevima, na vlastitoj koži osjetio dašak ocvalog sustava, misleći da su takve stvari već daleko iza nas. Vozeći se Limskom magistralom, između Prijepolja i Priboja, kao i obično, stao sam na svakom prikladnom mjestu, ugibalištu, zavoju kako bih za internetsku stranicu Dinarsko gorje fotografirao svaku veću dolinu, naselje, zaseoke, crkve, vrh, brdo, planinu, sve moguće zanimljive geomorfološke formacije I druge tipove prirodnih i antropogenih lokacija, o kojima ću kasnije nešto napisati na stranici, uz mogućnost prilaganja fotografije toga o čemu pišem.
I tako sam zastao na ušću Kratovske reke u Lim (točnije akumulacijsko Potpećko jezero), jugoistočno od Priboja, kako bih fotografirao to ušće, kanjon iz kojega izlazi ta rijeka i lijepu panoramu zavoja koji ovdje čini rijeka Lim. Na mjestu ušća nalaze se dva mosta, noviji cestovni i stari željeznički, na nešto manjoj visini i bliže Limu. Namjestio sam foto-aparat za snimanje s cestovnog mosta, okuke rijeke Lim i brda koja ju nadvisuju, kad odozdo iz neke kućice, uz željezničku prugu, vikne čovjek: “Zabranjeno snimanje! Nesmete da snimate most!” Kažem ja njemu kako fotografiram rijeku Lim i brda, a ne most, na što on odgovori: “Meni su tako odredili, zabranjeno je snimanje mosta, ne možete!”
Most, neugledan, stara čelična konstrukcija, kakvih na toj pruzi ima stotinjak. Uključujući i veličanstveni most na Maloj rijeci, iznad Podgorice – kojega sam svako malo fotografirao, što su vjerojatno činili i svi turisti koji tamo prolaze, a da nikada nitko nije branio fotografiranje. Zamislite da zabrane fotografiranje Krčkog, Masleničkog, Brooklyinskog ili najvećeg u Europi kamenog mosta nad Solkanom u Sloveniji, kao i drugih mostova. Nigdje u Europi do sada nisam doživio da netko kaže da ne smijem fotografirati zbog obližnje prometne infrastrukture. Pored toga, na cestovnom mostu po kojemu sam hodao nije postojalo nikakvo obilježje zabrane fotografiranja - uostalom bilo bi smiješno I da je postojalo. Na prometnoj magistrali, uz to i uz mjesto gdje postoji planinarska markacija - crveni krug s žutom točkom u sredini, poput markacje obližnjeg Europskog pješačkog puta E7. Dakle ovuda prolaze i pokoji planinari i posjetitelji, od kojih neki žele slikati to ušće (uostalom, fotografija ima i na internetu).
Dodao bih ovdje, da sam na vrlo maloj udaljenosti, na istoj trasi magistrale i toka rijeke Lim naletio na još dva mjesta zabrane fotografiranja, gdje su se nalazile dvije hidroelektrane ili njihovi ispusti. Kod jedne sam natpis uočio tek kada sam već fotografirao i kanjon i ispust te ušao u vozilo. Kanjon Lima je tvrđava: “Prođi, šuti, ne fotografiraj ništa”. Turisti, kao potencijalni teroristi i špijuni? S druge strane, paradoksalno, sve se o njima javno objavljuje, od fotografija do tehničkih podataka, dapače, od strane istih institucija koje njima upravljaju (vidi video dolje).
Mogu još shvatiti potrebu da se nekoga postavi da čuva most ili postavi kameru, recimo iz razloga da se ne krade ili ne oštećuje infrastruktura. Ali fotografiranje, i to prostora oko mosta? To je javni prostor, Rijeka Lim, magistala, a anakronizam je iz nekog prošlog vremena zabrana snimanja prometne infrastrukture – čak i da sam stao s namjerom snimanja baš toga mosta. Ne sjećam se da sam to igdje vidio. Uostalom iz sela Kalafati na brdu na suprotnoj obali se savršeno može uslikati isti most. Jednako kao što se može vidjeti i na Google Earthu i jednako kao što je više ljudi već ionako fotografiralo most. Onaj koji ima zle namjere prema prometnoj infrastrukturi naći će kvalitetnije načine pripreme za svoj naum. I nije problem u tome čovjeku, kojemu je očito netko tako rekao I dao u zadaću. Imam dojam da su mu rekli da je to njegova uloga, tako da njegova dužnost dobije na važnosti, ali je i očito da aparatčici bivšeg sustava I ljudi toga zastarjelog mentalnog sklopa još uvijek rade u željezničkoj, a vjerojatno i nekim drugim državnim direkcijama.
Drinsko-Limske HE, korporativni film - Pokretačka snaga vode
Autor: POSH&media Datum objavljivanja: 3.10.2013.
Podsjetilo me to kako sam se godinama “ganjao” (ne u jako negativnom, već simpatičnom smislu) s legendarnim čuvarem Pivske brane na sjeveru Crne Gore. Prvi puta i nesvjesno, kada sam vidio to veličanstveno inžinjersko djelo, zastao sam na jednoj strani brane i fotografirao ambis od 200 m s jedne strane brane i krasno Pivsko jezero i planine s druge. S drugog kraja brane, propješačivši više od stotinjak metara došao je taj legendarni čuvar i rekao mi da se ne smije fotografirati. Ok, ja već fotografirao i spremio se otići, kad tada na drugoj strani brane stali drugi turisti i izvadili foto-aparate, a taj legendarni čuvar opet pješice na drugu stranu brane da kaže tim ljudima da se brana ne smije fotografirati. I tako on po cijeli dan šeće s jedne strane na drugu, jer,.. tako su mu rekli iz direkcije …
Želite li fotografirati npr. grandioznu branu Hoover u SAD-u, imate čak i kartu s lokacijama najboljih mjesta za snimanje (https://www.shothotspot.com/h…/arizona-usa/hoover-dam-tunnel), ljudi po njoj šeću, postoje i organizirana turistička razgledavanja. Brana zarađuje na turistima, a na Balkanu, čak su neko vrijeme uz tu Pivsku branu bili ukinuli i zaustavna mjesta, tako da ste njome mogli samo prohujati, i nipošto u njoj i prostoru oko nje uživati. Brana i prostor oko nje pripadala je samo toj “direkciji”. No neke stvari dolaze na svoje normalno mjesto, tako da je pr. 2015. Elektroprivreda Crne Gore na ovoj brani čak postavila i informativnu tablu s njezinim podacima (Postavljen informativni bilbord na brani HE "Piva"). Obećao sam ja tome legendarnom čuvaru Pivske brane da ću njegovoj direkciji poslati I satelitske snimke brane (Google Earth), I fotografije brane i izvode i sheme iz stručne graditeljske literature gdje se nalaze objavljeni tlocrti i presjeci brane, prikaz svih pilona koji su duboko ugrađeni u stijene kanjona, i objavljene tehničke karakteristike brane, i polusatni dokumentarni filmovi (zapravo najmanje dva filma) o izgradnji brane (Radio televizije Crne Gore) koji se nalaze na Youtubeu. Iako zbog svoje lijenosti i obveza to još nekako nisam učinio. Iako sam možda trebao, kao i poslati ovaj post predmetnoj željezničkoj direkciji.
HE "Piva" iz vazduha1
Autor: Elektroprivreda Crne Gore Datum objavljivanja: 2.3.2015. Opis videa: Snimak brane na Mratinju iz vazduha. Betonska lučna brana na Mratinju jedna je od najvećih u Evropi sa visinom od 220 m i dužinom od 268 m. Izgradnjom brane 1975. godine stvoreno je Pivsko jezero površine 12.5 km².
Fotografije HE "Piva" sa službene stranice Elektroprivrede Crne Gore
2 Comments
Priznat ću vam nešto što me jako i stalno smeta, i neću to pisati na engleskom da ne čitaju oni svjetski, već ovako da to razumiju svi oni lokalni. Putujući posljednjih tjedana po Dinarskom gorju i područjima, od dalmatinske Zagore u Hrvatskoj, preko Crne Gore, Albanije, dinarske Srbije - a tako je znam iz vlastitog iskustva i u svim krajevima dinarskih prostora sve do rijeke Ibar na istoku i Drima na jugoistoku (s generalnim izuzetkom Slovenije), žalostan sam količinom smeća bačenog po prirodi i površinama svih naselja, kao i općenito uništavanjem prostora koji bi trebao pripadati svima nama, a još više tim ljudima koji tamo žive..
Popularizirajući taj prostor i ljude, nastojim napraviti lijepu fotografiju, nastojim pričati sve lijepo o tim krajevima, rijekama i planinama. No, ipak, treba reći: “Car je gol!” Previše sam već puta morao namještati položaj za fotografiranje i kadar da se ne vidi svo to smeće, nevjerojatne količine smeća, te plave i bijele plastične vrećice koje vise na drveću, leže po travi, šipražju uz sve rijeke i svo drugo još krupnije smeće. Da spomenem trenutke, kada sam uočivši fantastičnu panoramu, na nekom zavoju ceste iili šljunčanom ugibalištu, izašao s foto-aparatom iz vozila i ošinuo me smrad truleža u obližnje grmlje bačenih stvrina, ili pogled s istog mjesta ispod ceste na u kanjon bačene hladnjače I plastičnu burad, koji vise po vegetaciji kanjona. Gledaoci mojih fotografija savršenih pejzaža često ni ne znaju koliko moram namještati da u kadar ne ubacim novo-ili-starije sagrađene nakazne, naprosto ružne kuće, predimenzionirane, koje su često poluprazne iIi uopće neiskorištene. Da ne spominjem vikendice koje treba sagraditi uz samu prirodnu rijetkost, na koju je sada po novome najbolji pogled na tu rijetkost jedino s balkona I imanja te vikendice uz koju je novopodignuta I ograda. Pojavom tzv. divljeg kapitalizma, porastao je i ego lokalnog stanovništva da ima veće, skuplje, ograđenije, potkupljenije – a najčešće I ružnije od onoga koje je tradicijsko…. Jednom je jedna poznanica Francuskinja koju sam odveo na Bijele stijene u Kapeli, zaključila kako “uopće nema lijepih kuća”, I u tome je u pravu. To kažem I ja, kao arhitekt po obrazovanju. Rijetki su koji se “usude” sagraditi nešto što bi bilo vrhunski I s osjećajem za zatečenu baštinu. Da ne spomenem nove naprosto ružne bogomolje – koje su obično i zasluženo nekada bile pečati u pejzažu - a koje sada rade očito isti netalentirani crkveni arhitekti. Naravno ne govorim ovdje nikako protiv modernizacije, već o naslanjanju na postojeću baštinu iz koje se uvijek mogu izvući suvremena rješenja. Sve je to danas, na žalost, jedna velika šaka u oko i kaos u prostoru. Sve to ružno izgleda, nema nikakve ljepote ni stila. Svake godine na rubovima i unutar granica nacionalnih parkova nailazim na sve više novosagrađenih kuća. Ima li urbanizma, prostornog planiranja? Nema.
Primjer smetlišta na pristupima nacionalnim parkovima, poput ovoga na gornjoj fotografiji, poziva da lokalne zajednice s upravama tih parkova i državom educiraju djecu, da s djecom organiziraju akcije čišćenja da time posrame starije generacije, kako one to nikada ne bi ponavljale, naravno I da organiziraju sustave zbrinjvanja otpada (a za to ipak trebaju sposobni nekorumpirani političari), njima je ipak važnije da djeca znaju je li prije par stoljeća Murat ubio Janka ili je Janko ubio Murata. Ili zato što u 10 zapovijedi ili 5 stubova ne piše čuvajte prirodu, čuvajte Zemlju, to nije vrijedno činjenja. Danas hodajući istim nacionalnim parkom, srećem 15-godišnjake koji testiraju svoje vozačko umijeće jeepovima, po makadamskoj cesti jedne od najljepših dolina u Dinarskom gorju. A upravama tih parkova je važnija nabavka vozila ili ski-saonica. Što da očekujem i od te mladeži koja cijele dane u lokalnim planinskim ili krškim mjestima boravi po kafićima i obijesno vozi po cestama autima kupljenima novcima koje im šalju obitelji u dijaspori. Koliko se njih sjetilo osnovati klasični obrt, turistički obrt ili neku aktivnost tim novcima spiskanim za pre-velebne kućerine s tornjićima i za automobile. Ne vidim za sada ljepšu perspektivu bez educiranja mladih generacija I bez pritisaka tj donacija izvana. Na ponekim lokacijama to uspijeva, ali je svega toga još uvijek premalo.
|
Arhiva
October 2024
AutorMoje ime je Gordan. Strastveni sam zaljubljenik u prostore Dinarskog gorja, njegov reljef, prirodu, ljude. Kategorije |